Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FilipFIN
#1317680
Kan inte svara på din fråga men hade samma fel på min c70 -98. Typfel tydligen men lyckligtvis gick min volvoservice-mekaniker med på att löda om istället för att installera ny. Har fungerat problemfritt i två år nu.
av chrillew
#1317683
Prova att sätta en distans som mellan kontakten och huset(styrboxen) så det spänner lite i kontakt stycket åt sidan. Har funkat på en v70 i 4år snart.
av nyppa
#1318246
Tack för era svar. Bytte styrboxen idag och nu verkar det fungera som det ska, tror jag iaf. Lampan lyser inte och jag har inte längre några felkoder.

Däremot gick absen i några ggr i början när jag tog första turen efter jag bytt. En gång fortsatte den pulsera efter en hård inbromsning och en gång medans jag körde. Men sen försvann det. Kan den nya boxen behöva justera in sig lite eller nåt?
av nyppa
#1318413
Hände samma sak i dag när jag var ute och körde. Absen började pulsera utan att jag bromsade. Detta hände båda gångerna i låg fart.

Kan det vara en abs-ring som är skitig eller sprucken tro? Ska kolla det nästa gång
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1318415
nyppa skrev: lör 25 maj 2019, 15:05 Hände samma sak i dag när jag var ute och körde. Absen började pulsera utan att jag bromsade. Detta hände båda gångerna i låg fart.

Kan det vara en abs-ring som är skitig eller sprucken tro? Ska kolla det nästa gång
Det kan vara abs ringarna om du har tur. Jag hade samma symtom på en S70 00a jag hade. Inga lampor lös.
Det hände bara ibland vid låg fart och rattutslag när jag skulle in på parkeringen. Jag hittade en sprucken ring fram. Minns inte vilken sida. Då hade jag redan kollat en gång tidigare var en rätt bred spricka ca 3mm. Jo just det lite osäker på om jag bromsade lite eller inte alls när felet ibland dök upp. Värt att kolla tycker iaf jag. Lycka till.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1319001
Kolla även så att drivaxeln inte är lös, det hände på min att jag tappa den lilla bulten som håller fast drivaxeln mot hjullagret, när jag körde så åkte drivaxeln in mot lådan och abs-kransen lika så ifrån givaren och då uppstod det att ABS:en gick in å arbetade. Nu har du en 98a så du har en stor mutter som håller drivaxeln mot hjullagret.
av nyppa
#1319245
Nu har jag kollat abs-ringarna fram. Vänster fram var riktigt dåligt skick och av dessutom. Muttrarna till drivaxlarna är det nog ingen risk att det lossnar.

Är det någon som vet moment för muttern till drivaxeln?
av nyppa
#1319276
jeg46 skrev:Drivaxelmutter.... Steg 1 :120Nm. Steg 2 :vinkeldra ytterligare 60 grader. :-)
Perfekt, tackar!

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]