Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1305131
Står och blir allt mer tunnhårig i mina försök att få igång en 850 -97...
Det finns gnista på stiften (har även bytt stift), det blir tryck i fuelrailen så bensin kommer ju fram dit i alla fall. Har även testat att brygga anslutningen vid bränslerelät utan skillnad.
Finns inga felkoder.

Motorn tänder inte till alls utan är helt död, tändstiften är torra så mina misstankar ligger ju på bränslesidan, men finner inga fel.
Kamläge/vevaxelläges givare borde man kunna utesluta eftersom det finns gnista!?
Hur exakt fungerar immobelizern på dessa, bryter dom startmotorn eller bränsle? Ska man misstänka något fel här? Men det borde sätta felkod tycker man...
Oavsett så blir det ju tryck i fuelrailen så motorn borde ju tända till tycker man, men den är helt död... :bored:

Hjälp, förslag och glada tillrop tas tacksamt emot! :-)
#1305185
På min 99:a så har jag för mig att den försökte att tända, men jag kan komma ihåg fel.
I mitt fall var det sporadiskt uppträdande fel, men jag ville inte chansa.
Iaf var det då antennringen som sitter runt tändningslåset som behövde att bytas ut, åtgärden har nu funkat i 6år.
Några hundringar och 15min jobb, vad jag kommer ihåg.
#1305286
Immon fungerar genom att stänga av bränslepumpen, thats it. Med andra ord borde den iaf hosta till eller liknande när du försöker starta den.
Bilen behöver 3 bassaker för att starta - bränsle, gnista och luft. Så något utav det saknas. Eftersom både gnista och bränsle finns någorlunda iaf, så borde det vara luft-relaterat. Har du provat rycka ur LMM?
#1305292
Lucif3r skrev: fre 15 mar 2019, 23:29 Immon fungerar genom att stänga av bränslepumpen, thats it. Med andra ord borde den iaf hosta till eller liknande när du försöker starta den.
Bilen behöver 3 bassaker för att starta - bränsle, gnista och luft. Så något utav det saknas. Eftersom både gnista och bränsle finns någorlunda iaf, så borde det vara luft-relaterat. Har du provat rycka ur LMM?
Ok, hade för mig att det bara stängde av pumpen men blev osäker när jag fick det resultatet som jag fick!
Gnista finns, bränsle finns och det blir tryck i fuelrailen, skulle i och för sig tycka att det var något svagt tryck men det är ju svårt att avgöra om man inte mäter ordentligt.
Pumpen startar när man vrider på tändningen men går ner väldigt i varv när man drar runt motorn, eftersom jag nu fått bekräftat att immon enbart bryter pumpen så kanske man istället ska misstänka att det är pumpen som inte orkar bygga upp tillräckligt med tryck för att spridarna ska kunna ge något bränsle?
Hade två fulladdade batterier parallellkopplade när jag testade så det fanns tillräckligt med kraft när jag testade så sett i alla fall!

Edit: Testade att dra ur LMM men ingen skillnad!

Edit2: Behöver spridarna ha ett visst tryck på sig för att öppna eller de öppnar oavsett om det finns bränsletryck eller ej?
De borde väl öppna oavsett tycker jag och i så fall är det ju inte pumpen som felar utan det som styr spridarna, hur går man vidare i felsökningen då?
Ta bort 180 km/h spärr

så var det med den fartspärren: "[…]

Vi som beställt nya V60

Ni som fått tidigarelagd leverans(diesel), h[…]

Volvo V90 T4 Optimering

Polestar verkar ha till T4, dock automat och FWD[…]

Freddan Du har kanske inte så bra koll. Del[…]