Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GrandPA
?:-/ ?:-/ Några ideer när enbart detta värde faller utanför ramarna (1,1)? Lamda ligger i o f s på 0,96, så där är ett gränsfall?

2,5L GLT-20V
Användarvisningsbild
av GrandPA
Var tvungen att testa en gång till och fick ett nytt värde :???: som blev ännu mer spännande:

Mätning 1:
CO 0,0
CO 2500 1,1
HC 40
Lambda 0,96

Mätning 2:
CO 0,2
CO 2500 1,2
HC 20
Lamda 1,03

Skulle felaktiga signaler från sonden kunna ge upphov till de höga värdena på CO2500? Samtidigt så pendlar ju lamda-värdet inom gränserna, om än knappt :). Har en fyrtråds-lamda och där finns två kontaktstycken. Antar att det ena är till värmeelementet och det andra är signal, men är det någon som kan tala om vilket som är vilket?

Har inte plockat ner kisse-missen, men försökt få det att "skramla" på plats och den säger inte ett ljud. Visserligen inget större undersökningsvärde, men hittar inget yttre som tyder på skador heller.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Låter ju som att det är katten som är kass... Den orkar rena tillräckligt när det inte är för högt flöde. Den kan ju vara smält utan att ha lossat. Känns motorn tillräckligt pigg? Hur känns flödet om du känner bakom slutröret?
av *pettson*
GrandPA skrev:Var tvungen att testa en gång till och fick ett nytt värde :???: som blev ännu mer spännande:

Mätning 1:
CO 0,0
CO 2500 1,1
HC 40
Lambda 0,96

Mätning 2:
CO 0,2
CO 2500 1,2
HC 20
Lamda 1,03

Skulle felaktiga signaler från sonden kunna ge upphov till de höga värdena på CO2500? Samtidigt så pendlar ju lamda-värdet inom gränserna, om än knappt :). Har en fyrtråds-lamda och där finns två kontaktstycken. Antar att det ena är till värmeelementet och det andra är signal, men är det någon som kan tala om vilket som är vilket?

Har inte plockat ner kisse-missen, men försökt få det att "skramla" på plats och den säger inte ett ljud. Visserligen inget större undersökningsvärde, men hittar inget yttre som tyder på skador heller.
Får jag fråga om du slagit av AC:N?
för övrigt kan en kisse tröttna även om den inte skramlar.. Den är helt enkelt urbränd* Värme elementet brukar ha vita trådar enbart.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]