av Egilsson - mån 18 jun 2018, 13:39
- mån 18 jun 2018, 13:39
#1255530
Hej,
Vänder mig i desperation till kunniga på detta forum:
Problemen började för två månader sedan (mars, alltså inte vinterväder) då bilen fått stå i ett par dagar. Den gick väldigt trögt att starta men hoppade igång för att sedan bli motorstopp med felkod motorsystemservice erfordras. Sedan ville bilen inte starta och fler felkoder kom upp bl a angående DSTC i instrumentpanelen. Bilen blev bärgad till verkstad, bärgaren lyckas få liv i bilen några meter och köra fram till bärgningsbilen och sedan lade den av (går dåligt och självdör).
Bilen är på verkstaden i 1, 5 månad där de har svårt att diagnostisera felet. De kör bilen på startgas och kollar injektorerna i en bänk för att utesluta fel på dem. De får upp felkoder gällande gaspedal, databox och på en spridare. De lyckas inte starta bilen.
Till slut skickar de bilen till Bilia för byte av databox (styrenhet) och efter det går bilen att starta och köra men ibland rycker bilen och meddelande "motorsystemservice erfordras" kommer upp. Det blir en stor utgift att byta till en ny styrenhet och bilen går dessutom inte bra och beter sig fortfarande nyckfullt. Ibland rycker den och det kommer upp felmeddelande "motorsystemservice erfordras" helt oberoende av hur man körbilen: tomgång, acceleration, låg- eller hög växel. Ryckningarna kommer i skov och kan hålla på en stund då bilen beter sig oroligt, farthållaren hoppar ur och går inte att sätta igång för än man stänger av och startar om bilen (detsamma gäller AC:n). Då vill man oftast ta ner bilen i hastighet och rulla på tomgång en stund, sedan brukar den köra normalt en stund igen.
Jag fick lösa ut bilen i tron att nya styrenheten skulle få till inställningar ju mer man körde bilen, men så blev det inte.
Jag har varit i kontakt med verkstaden och lånat en "inspelningsdosa" där de har satt upp en massa parametrar för avläsning när jag är ute och kör med bilen för att försöka ringa in problemet. Detta gav inget, det gick inte att avläsa några konstigheter efter att jag har fått fram symptomen och tryckt till på en knapp för att göra en markering i inspelningen.
När jag skulle åka till verkstaden igen för ny felsökning gick bilen återigen inte att starta och felkoden om systemservice och DSTC kommer upp. Jag fick återigen bärga bilen till verkstaden där den står nu.
Alltså tillbaka på ruta ett. Det inträffade på precis samma sätt som första gången, dvs bilen har fått stå i några dagar och går sedan inte alls att starta.
Jag har varit i kontakt med auktoriserade Volvoverkstäder/Bilia på telefon och de har spekulerat i antingen Bränslepump och Bränsletrycksgivare eller om bilen tar "tjuvluft".
Verkstaden där bilen står nu (igen) tror inte på bränslepumpen, utan spekulerar vidare om det ändå är någon spridare som inte är bra (detta är Fordmotorn).
Jag vet inte hur jag ska gå vidare, detta har hållit på två månader och kostat en mindre förmögenhet, bilen startar inte och vi vet inte vad som är fel.
Tips tas tacksamt emot.
Mvh Egilsson
Vänder mig i desperation till kunniga på detta forum:
Problemen började för två månader sedan (mars, alltså inte vinterväder) då bilen fått stå i ett par dagar. Den gick väldigt trögt att starta men hoppade igång för att sedan bli motorstopp med felkod motorsystemservice erfordras. Sedan ville bilen inte starta och fler felkoder kom upp bl a angående DSTC i instrumentpanelen. Bilen blev bärgad till verkstad, bärgaren lyckas få liv i bilen några meter och köra fram till bärgningsbilen och sedan lade den av (går dåligt och självdör).
Bilen är på verkstaden i 1, 5 månad där de har svårt att diagnostisera felet. De kör bilen på startgas och kollar injektorerna i en bänk för att utesluta fel på dem. De får upp felkoder gällande gaspedal, databox och på en spridare. De lyckas inte starta bilen.
Till slut skickar de bilen till Bilia för byte av databox (styrenhet) och efter det går bilen att starta och köra men ibland rycker bilen och meddelande "motorsystemservice erfordras" kommer upp. Det blir en stor utgift att byta till en ny styrenhet och bilen går dessutom inte bra och beter sig fortfarande nyckfullt. Ibland rycker den och det kommer upp felmeddelande "motorsystemservice erfordras" helt oberoende av hur man körbilen: tomgång, acceleration, låg- eller hög växel. Ryckningarna kommer i skov och kan hålla på en stund då bilen beter sig oroligt, farthållaren hoppar ur och går inte att sätta igång för än man stänger av och startar om bilen (detsamma gäller AC:n). Då vill man oftast ta ner bilen i hastighet och rulla på tomgång en stund, sedan brukar den köra normalt en stund igen.
Jag fick lösa ut bilen i tron att nya styrenheten skulle få till inställningar ju mer man körde bilen, men så blev det inte.
Jag har varit i kontakt med verkstaden och lånat en "inspelningsdosa" där de har satt upp en massa parametrar för avläsning när jag är ute och kör med bilen för att försöka ringa in problemet. Detta gav inget, det gick inte att avläsa några konstigheter efter att jag har fått fram symptomen och tryckt till på en knapp för att göra en markering i inspelningen.
När jag skulle åka till verkstaden igen för ny felsökning gick bilen återigen inte att starta och felkoden om systemservice och DSTC kommer upp. Jag fick återigen bärga bilen till verkstaden där den står nu.
Alltså tillbaka på ruta ett. Det inträffade på precis samma sätt som första gången, dvs bilen har fått stå i några dagar och går sedan inte alls att starta.
Jag har varit i kontakt med auktoriserade Volvoverkstäder/Bilia på telefon och de har spekulerat i antingen Bränslepump och Bränsletrycksgivare eller om bilen tar "tjuvluft".
Verkstaden där bilen står nu (igen) tror inte på bränslepumpen, utan spekulerar vidare om det ändå är någon spridare som inte är bra (detta är Fordmotorn).
Jag vet inte hur jag ska gå vidare, detta har hållit på två månader och kostat en mindre förmögenhet, bilen startar inte och vi vet inte vad som är fel.
Tips tas tacksamt emot.
Mvh Egilsson