Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bearboot
Hej jag har en v70 tdi 2.5 -99 som jag har köpt precis. När man kör på låga varv orkar den inte med och ryker som fan, Ändring av original program i styrboxen? Vilka ställen kan fixa sånt om man inte vill gå till volvos bilfirma, eftersom det är säkerligen dyrt? :(
av magnuss
Två "enkla" saker man kan börja med

1. Byt bränslefilter
2. Åk till en Volvoverkstad be dom att kolla pump timing, när datorn ändå är ansluten så är det ju enkelt att kolla om du har nå felkoder, brukar inte kosta extra

Som alltid så kan det löna sig att ringa runt och kolla priser
jag betalade 600kr på Volvo för att justera pumpen eft rembyten kollade samtidigt om det fanns felkoder lagrade och testade dieselvärmaren AC m.m
Användarvisningsbild
av SE6M
En diesel måste kunna ANDAS...
Med andra ord, har du bytt luftfilter ?
Får den inte den mängd luft som behövs så ryker den svart som det värsta ånglok...
Användarvisningsbild
av bearboot
Japp det är bytt men tror det beror på att förre ägaren hade bytt kamrem och då ändrat inställningarna på dieselpumpen :cry:
Användarvisningsbild
av Mancho
ryker bilen vitt? I såna fall står pumpen fel...
Användarvisningsbild
av bearboot
nej, diesel rök men mycket på en å samma gång. Oftast när dom ryker vitt så är det topplockspackningen som gått. Har jag för mig. Pump yimingen stog fel samt spridarmunstyckena var slitna.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]