- fre 30 jun 2017, 01:43
Har en 850 GLT -92 som står ute på gården och samlar damm sedan ett tag. Ställde av den för att automatväxellådan krånglade. Den visar ingen pil i instrumentbrädan men ettan och tvåan finns inte, utan den går rätt på treans växel. Kollade felkoderna och släckte ett gäng, men "2-2-2 Soleniod S2 öppen krets" kommer tillbaka, så då får man väl misstänka att det är där knaset ligger. Grejen är den att jag hade tänkt skrota alternativt sälja för nån femhundring, men när jag häromdagen skulle flytta på den lite på tomten insåg jag hur jäkla skön den är att köra (förutom växelknaset). Helt utan rost och i ett jäkla gott visuellt skick är den också, så då kom den där funderingen krypande - "om man kanske skulle se till att fixa till den lite istället för att kasta den..." Därför vill jag bara ha lite allmän opinon - göra av med eller fixa? Och var tusan hittar jag en ny solenoid? Och - fixar jag (utan tummen mitt i näven men samtidigt ingen bilmek) att fixa det själv eller behöver jag flirta med brorsan (som skruvat sedan barnsben och dessutom har liftar och grejer, men bor tio mil bort) för att fixa det? Ambivalent grande.