Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danåke2
Har en 850 GLT -92 som står ute på gården och samlar damm sedan ett tag. Ställde av den för att automatväxellådan krånglade. Den visar ingen pil i instrumentbrädan men ettan och tvåan finns inte, utan den går rätt på treans växel. Kollade felkoderna och släckte ett gäng, men "2-2-2 Soleniod S2 öppen krets" kommer tillbaka, så då får man väl misstänka att det är där knaset ligger. Grejen är den att jag hade tänkt skrota alternativt sälja för nån femhundring, men när jag häromdagen skulle flytta på den lite på tomten insåg jag hur jäkla skön den är att köra (förutom växelknaset). Helt utan rost och i ett jäkla gott visuellt skick är den också, så då kom den där funderingen krypande - "om man kanske skulle se till att fixa till den lite istället för att kasta den..." Därför vill jag bara ha lite allmän opinon - göra av med eller fixa? Och var tusan hittar jag en ny solenoid? Och - fixar jag (utan tummen mitt i näven men samtidigt ingen bilmek) att fixa det själv eller behöver jag flirta med brorsan (som skruvat sedan barnsben och dessutom har liftar och grejer, men bor tio mil bort) för att fixa det? Ambivalent grande.
Hurvida den är värd att laga eller ej kan bara du avgöra. I rena pengar är modellen inte värd speciellt mycket ens fungerande.

Jag är inte superinsatt i automatlådorna på dessa, men i värsta fall så är det ju ett byte av lådan som gäller. Dom kostar inte så mycket, ett par tusen på skroten kanske. Dock är det ju ett jäkla jobb.
Det går att göra själv utan lyft osv, men nog skulle lyft underlätta, likaså ett par extra händer. Dom är ju inte speciellt svårmekade dessa modeller, men mycket måste ju bort.
Klart värt att laga krävs lite arbete. Börja med att kolla PNP switch som sitter på lådan det brukar vara glapp i dom tre koppar stiften. Switch går att plocka isär när man lossat den från lådan. (sök på nätet det finns otaliga beskrivningar). Plocka ur lådan är heller ingen raketvetenskap bara en väldigt mycket skruvande. Selenoid finns att köpa ny, lite mer skruvande när lådan är ur bara. (Finns även det på nätet bara att söka)

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]