Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sulten skrev:Man får värkligen ursakta min okunnighet, men i min S70 så fantes där redan dragna kablar för högtalare i hatthyllan. Dessa tunna trådar duger väl for mitt musiklysnande i bil, stereoen är häller inte spesielt avanserad, enbart den originala SC-805 radion med tilkopplat 8 stk originala högtalare + mina två tjuvkopplade o-originala diskanthögtalare i hatthyllan. Jag har ingen kunskap om hur jag annars skulle få ljud i dessa enn att kopla dom ihop med dom andra högtalarna. Med min okunnighet trodde jag at alt som behovdes var att få signaler til dessa och enbart högtalaren bestemde vilket frekvensområde jag fikk på ljuden fra dessa. –visst låt det iaf bättre i mina öron när jeg koplade på dessa. Oansätt så är inte denna ljudanläggningen anpassat til yngre personers hi-end öron i sitt lysnande til mkt ”nyanserat och avanserad Gonga-Gonga musik” i mkt högt volym. Uppsätningen passar emedlertid utmärkt til gubbe med hatt i blå Volvo.

Nej, riktigt så enkelt är det tyvärr inte.
Saken är den att kablarna som är dragna till orginalhögtalarna är s.k. full-range, dvs hela frekvensregistret går i dom(typ 20hz-44000hz).
För att göra saken lite enklare så delar jag här upp orginalhögtalarna i 3 olika högtalare:
Bas - 10hz till 50-60Hz
Midbas(mellanregister) - 50-60Hz till 200Hz
Diskant - 200Hz och uppåt.
Orginalhögtalarna är full-range högtalare, dvs dom är alltså byggda för att spela hela frekvensregistret. Kopplar man då på ett par diskanter, som är byggda för att endast spela 200hz och uppåt, och matar den med en lägre frekvens, så kommer membranen röra sig på ett sätt dom inte är byggda för, spolen kommer bli varm(då membranet inte kan flytta tillräckligt med luft för att kylas ner av fysiska skäl), och i värsta fall brinner spolen upp(spolen är det som ansluter kablarna till magneten).
I andra fall så "spräcks" diskanten, vilket är precis som det låter som, membranet spricker pga. rörelser den inte är byggd för. Och då kommer det låta som om man pratar i en vibrerande plåtburk :roll:
Ungefär samma sak gäller midbasar(eller basar, för den delen) i högre frekvenser. Dom är inte byggda för att röra sig så fort, och låter därmed inte bra. Det är dock inget skadligt i dom fallen, det är just lägre frekvenser som dödar olämpliga högtalare(större men långsammare rörelser, alstrar mer värme).

Och det är då här ett delningsfilter kommer in i bilden. Klassiska 2-vägs högtalare i bil består av 1 midbas och 1 diskant, samt ett delsningsfilter. Då kopplar man alltså högtalarkablarna från bilen(som är full-range) till delningsfiltret, sen har delningsfiltret 2 utgångar, en utgång för midbasen och en utgång för diskanten. Filtrets uppgift är att filtrera den inkommande frekvensen och skicka den till rätt utgång, så lägre frekvenser går till midbasen(och då inget till diskanten), medans högre frekvenser går till diskanten(och då inget till midbasen).
Resultatet av det blir ett betydligt finare ljud, samt väldigt mycket skonsammare för diskanten då den får jobba i det området den är byggd för.

Det finns även filter man sätter direkt mellan bilens kablage och diskanten, som då bara filtrerar bort dom lägre frekvenserna. Jag tror det är så diskanterna på instrumentbrädan är kopplade.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Någon som kan tipsa om högtalare till hatthyllan i S70?
Har letat på Bildelsbasen och Tradera, men utan resultat.
Just nu har jag bara högtalare fram, inga alls bak. De i dörrarna är inga problem att få tag i, men till hatthyllan som sagt...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
MarcusJ skrev:Någon som kan tipsa om högtalare till hatthyllan i S70?
Har letat på Bildelsbasen och Tradera, men utan resultat.
Just nu har jag bara högtalare fram, inga alls bak. De i dörrarna är inga problem att få tag i, men till hatthyllan som sagt...
Det är ju 8" med special anpassning som ska sitta i hatthyllan så med andra ord så behöver du nog ha en adapter för att få ner högtalarna i hatthyllan skulle jag tro. Har du kollat så att det inte är någon skrot nära dig som har dessa då dom inte är jätte ovanliga.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lustigt, när jag googlar på Volvo 8633947 får jag upp högtalarsatsen för hatthylla till S70 och S60.
Kan det vara så att S60:s högtalare passar även S70?

Edit: Verkar som att svaret finns här.
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... &view=next
S60:s högtalare ska passa i S70. Det gamla artikelnumret till S70:s högtalare, 3533920, har utgått och är ersatt med 8633947.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det är mycket möjligt, tror även att S80 högtalare passar också dom ser iaf lika ut :roll:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
DayDreamer skrev:Ja det är mycket möjligt, tror även att S80 högtalare passar också dom ser iaf lika ut :roll:
Ja det bör de göra, de har nämligen samma artikelnummer.
Det gör det mycket enklare att hitta högtalare på Bildelsbasen! Helt plötsligt finns det hur många som helst...
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]