- lör 24 okt 2015, 20:44
#1015071
Frågan gäller V70/S70/850
Jag gar haft en hel del jobb med v70:n och det har blivit en del hissande men vart jag än hissar blir det inte bra och plåten viker sig. Jag har en ordentlig garagedomkraft stor tung modell med stor tallrik och gummipuck samt två heavy duty pallbockar.
Det enda stället jag lyckats hissa och samtidigt placerat pallbockar både på ett stabilt men samtidigt skonsamt sätt är frambalken men då får man hissa så inni norden om man ska under och skruva typ vid styrväxeln.
Ska jag bara byta däck brukar jag hissa i främre motorbalken då får man bägge sidor på en gång men ska man under själv och skruva funkar det inte att hissa där. Har provat att hissa i den nedåtväckade delen av chassiet bakom motorbalksinfästningen till chassie - funkar inte hela skiten bångnar
Har provat hissa i motorbalksinfästningen i chassiet funkar inte heller hela fästplattan har bångnat så den nästan tar i chassiet
Har hissat på motorbalken i längdled detta verkar vara den starkaste delen av framvagnen men jag kan ändå se märken eller inbuktningar från där jag hissat
Sen kommer nästa problem var ska man ställa pallbockarna när man väl fått upp skiten. Eftersom pallbockarna har två kanter som sticker upp kan man ju knappast ställa dom under motorbalksinfästningen eller det förstärka chassiet bakom den trycks ju upp i plåten direkt. Blir inge vidare att ha ett gumi emellan heller. På bakre motorbalken vilar den stabilt i pallbockens vagga men där ligger ju bara ena hälften av balken i vaggan vilket gör att tungden inte fördelas särskilt bra och därmed lämnar ett ojämnhet efter sig i balken.
Att lyfta i de fabrikssvetsade fästena på mitten för sån där mekanisk domkraft ska vi inte ens prata om. De trilkar ju loss bara man tittar på dom.
Berätta gärna hur/var ni hissar när ni vill ha upp bilen mer än bara någon decimeter. Gärna vad ni använder för typ av domkraft/pallbockar också
Jag gar haft en hel del jobb med v70:n och det har blivit en del hissande men vart jag än hissar blir det inte bra och plåten viker sig. Jag har en ordentlig garagedomkraft stor tung modell med stor tallrik och gummipuck samt två heavy duty pallbockar.
Det enda stället jag lyckats hissa och samtidigt placerat pallbockar både på ett stabilt men samtidigt skonsamt sätt är frambalken men då får man hissa så inni norden om man ska under och skruva typ vid styrväxeln.
Ska jag bara byta däck brukar jag hissa i främre motorbalken då får man bägge sidor på en gång men ska man under själv och skruva funkar det inte att hissa där. Har provat att hissa i den nedåtväckade delen av chassiet bakom motorbalksinfästningen till chassie - funkar inte hela skiten bångnar
Har provat hissa i motorbalksinfästningen i chassiet funkar inte heller hela fästplattan har bångnat så den nästan tar i chassiet
Har hissat på motorbalken i längdled detta verkar vara den starkaste delen av framvagnen men jag kan ändå se märken eller inbuktningar från där jag hissat
Sen kommer nästa problem var ska man ställa pallbockarna när man väl fått upp skiten. Eftersom pallbockarna har två kanter som sticker upp kan man ju knappast ställa dom under motorbalksinfästningen eller det förstärka chassiet bakom den trycks ju upp i plåten direkt. Blir inge vidare att ha ett gumi emellan heller. På bakre motorbalken vilar den stabilt i pallbockens vagga men där ligger ju bara ena hälften av balken i vaggan vilket gör att tungden inte fördelas särskilt bra och därmed lämnar ett ojämnhet efter sig i balken.
Att lyfta i de fabrikssvetsade fästena på mitten för sån där mekanisk domkraft ska vi inte ens prata om. De trilkar ju loss bara man tittar på dom.
Berätta gärna hur/var ni hissar när ni vill ha upp bilen mer än bara någon decimeter. Gärna vad ni använder för typ av domkraft/pallbockar också