Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Ena skärmkanten bak på min annars fräscha 740 börjar se rätt ful ut, och jag våndas lite över att det ska ta mer stryk över vintern. Det handlar inte om några hål eller så, men lacken har flagnat på några ställen och rost har kommit.

Jag själv har typ noll kunskap, ingen erfarenhet och dåligt med plats/utrustning att hålla på med avancerade reparationer.

Vad kan man göra för att snygga till/få bort rosten enklast? Kan man lämna in på nåt ställe som fixar det för en vettig peng?

Det behöver inte bli klockrent estetiskt perfekt, lite nyansskillnad i lack tex är inte hela världen. Vill bara inte att hela skärmkanten ska rosta upp!
av Arne
Försök med kemisk roststoppare. Applicera det 3-4 lager, grunda efteråt och lacka sedan. Det är nog det enklaste och billigaste sättet att åtgärda detta problem.
Användarvisningsbild
av RMH
Det låter ju faktiskt ganska enkelt! Jag blir helt snurrig av alla olika påståenden, metoder och medel som det skrivs och diskuteras om på olika ställen.

Någon som har en uppfattning om hur mycket arbete det skulle vara för någon lackfirma? Någon i Upplandstrakten kanske som utför enkla reparationer?Jag har själv knappt tillgång till garage för tillfället :(
av Rådlös
Nu vet vi inte hur skadan ser ut, men om det är bubblor i lacken, så är det alltid små mikroskopiska hål igenom plåten. Det är klart att man kan måla över sådant, men det kommer garanterat tillbaka. Då är det svetsjobb med en ny skärmkant som gäller.
Användarvisningsbild
av RMH
Nej det är förstås svårt att föreställa sig utan bild, men jag ska försöka lägga upp en. Som du säger är säkert ett skärmkantsbyte aktuellt framöver någon gång... Har ingen riktig uppfattning hur pass stort jobb det skulle innebära. Lack och spackling kan jag nog ordna vid sidan om, men själva bytet och svets? Vad kan man förväntas få betala för ett sådant ingrepp på en plåtfirma?

Nu vill jag inte framstå som nån snåljåp, men jag är inte gjord av pengar samtidigt som jag inte är rädd att investera några tusenlappar i min 80-talsklassiker :D

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]