Sida 1 av 2
Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 10:10
av TourettesGuy
Hej,
Min 965 -97 är lite hängig bak tycker jag och en dämpare läcker lite olja. Är det pga dämparna eller är det fjädrarana som är slut? Läste nånstans det inte är spiralfjädrar utan bladfjädrar efter 95´, stämmer det?
Lyfter jag bilen lite i dragkroken ser jag oxå hur bakhjulen blir raka (som det skall vara). Beror väl på att bakaxeln är delad på dessa modeller, kan ju inte vara bra för däcken heller om hjulen står aningen vinklade som typ hos vissa rullstolar... ??:-/
Vad är enklast/billigast att få upp arslet så bilen ser lite "piggare" ut?
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 10:44
av rid54
Den har väl den modernare mulitlink-bakvagnen. Den har en tvärställd bladfjäder av nåt kompositmaterial (typ "glasfiber") och sannolikt nivomat-dämpare. Om dämparna är slut blir bilen vek i bakvagnen, eftersom dämparna vid körning strävar att hålla internt tryck för att hålla bilens normalnivå (oavsett last). Troligen är nya Nivomater enda vägen, om inte fjädern kan bytas (är en rätt besvärlig operation har jag hört när jag hade liknande problem...). Nya dämpare gjorde susen, nästan som en ny bil.
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 10:56
av SA4AQS
Som sagt det kostar att ligga på topp

Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 15:29
av TourettesGuy
Ok, så det finns inga sprialfjädrar på min bil, och dom här "nivomaterna" är dämparna eller? Är det samma på alla 960 från ´95? Går det att justera höjden på bakvagnen med dessa eller på nåt annat sätt? Så himla fult när folk sänker sina volvos, ser hellre man höjer dom! :)
Nåt hum om pris per/st?
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 15:57
av StefanN
Dom anpassar höjden automatiskt efter hur mycket last det är.
Priset låg väl på ca 4000:- styck
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 19:14
av rid54
Nivomater är mycket riktigt "dämpare", med en inbyggd nivåhållande funktion. Höjning är nog svårt, de har en förbestämd längd, anpassad efter respektive bilmodell, men i och för sig kanske det finns starkare bladfjädrar (troligen en dyr lösning) eller möjligen typ "hijackers" som passar 965 (som man alltså pumpar upp själv, med luft).
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 20:58
av TourettesGuy
Ok! Men sån där ställbar nivåreglering, hur funkar det och får det att sätt in på en bil som inte har och går det att höja bilen extra då fastän man itne har extra last i åch blir bilen högre bak?
Så hängig är inte bilen men vill ändå höja den lite i arslet. Ser så himla snyggare ut när man håller upp bilen i dragkroken lite lixom.
Kanske sätta på andra däck bak med mkt högre profil? :-O) haha ..eller modifiera dämparna på nåt sätt?
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 23 sep 2013, 22:24
av SA4AQS
Jag vet visst är det snyggare när bilen är lite högre, Jag har sett ett sänk kit som man sänker nedre fästet till dämparen och tar bort det gammla på länkarmen det kitet skulle man kunna vända och få bilen högre.
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 12 apr 2021, 18:50
av DirkSchneider
Går det inte att montera fjäder som avlastar nivomaterna?
Re: Hängig 965-97, vad göra/byta?
Postat: mån 12 apr 2021, 23:51
av Lucif3r
Nej, det finns ingen plats att montera vanliga spiralfjädrar i en MKII multilink. Isf är det coilovers som gäller, och dom få som finns kostar skjortan.
MKII-bakvagnen använder en bladfjäder i komposit... Det ska enl. uppgift finnas både "sänk"bladfjädrar och bladfjäder avsedd för vanliga dämpare - men lycka till att hitta en sån.
... Sen är den här tråden snart 8 år gammal också