Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TourettesGuy
#789636
Hej,

Min 965 -97 är lite hängig bak tycker jag och en dämpare läcker lite olja. Är det pga dämparna eller är det fjädrarana som är slut? Läste nånstans det inte är spiralfjädrar utan bladfjädrar efter 95´, stämmer det?

Lyfter jag bilen lite i dragkroken ser jag oxå hur bakhjulen blir raka (som det skall vara). Beror väl på att bakaxeln är delad på dessa modeller, kan ju inte vara bra för däcken heller om hjulen står aningen vinklade som typ hos vissa rullstolar... ??:-/

Vad är enklast/billigast att få upp arslet så bilen ser lite "piggare" ut?
av rid54
#789652
Den har väl den modernare mulitlink-bakvagnen. Den har en tvärställd bladfjäder av nåt kompositmaterial (typ "glasfiber") och sannolikt nivomat-dämpare. Om dämparna är slut blir bilen vek i bakvagnen, eftersom dämparna vid körning strävar att hålla internt tryck för att hålla bilens normalnivå (oavsett last). Troligen är nya Nivomater enda vägen, om inte fjädern kan bytas (är en rätt besvärlig operation har jag hört när jag hade liknande problem...). Nya dämpare gjorde susen, nästan som en ny bil.
av TourettesGuy
#789732
Ok, så det finns inga sprialfjädrar på min bil, och dom här "nivomaterna" är dämparna eller? Är det samma på alla 960 från ´95? Går det att justera höjden på bakvagnen med dessa eller på nåt annat sätt? Så himla fult när folk sänker sina volvos, ser hellre man höjer dom! :)
Nåt hum om pris per/st?
av rid54
#789809
Nivomater är mycket riktigt "dämpare", med en inbyggd nivåhållande funktion. Höjning är nog svårt, de har en förbestämd längd, anpassad efter respektive bilmodell, men i och för sig kanske det finns starkare bladfjädrar (troligen en dyr lösning) eller möjligen typ "hijackers" som passar 965 (som man alltså pumpar upp själv, med luft).
av TourettesGuy
#789843
Ok! Men sån där ställbar nivåreglering, hur funkar det och får det att sätt in på en bil som inte har och går det att höja bilen extra då fastän man itne har extra last i åch blir bilen högre bak?
Så hängig är inte bilen men vill ändå höja den lite i arslet. Ser så himla snyggare ut när man håller upp bilen i dragkroken lite lixom.

Kanske sätta på andra däck bak med mkt högre profil? :-O) haha ..eller modifiera dämparna på nåt sätt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440814
Nej, det finns ingen plats att montera vanliga spiralfjädrar i en MKII multilink. Isf är det coilovers som gäller, och dom få som finns kostar skjortan.
MKII-bakvagnen använder en bladfjäder i komposit... Det ska enl. uppgift finnas både "sänk"bladfjädrar och bladfjäder avsedd för vanliga dämpare - men lycka till att hitta en sån.


... Sen är den här tråden snart 8 år gammal också

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]