Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1440835
Det finns stötdämpare med fjäder utanpå för bilar som man lastar lite mer i. Jag har monterat bakfjädrar från en VW Golf från -70-talet i en -77 års 244 utanpå stötdämparna när vi skulle åka till Bordershopen i Puttgarden för typ 25 år sedan. Funkade bra. Finns att köpa satser med fjädrar och fästen, kostar inte så stora pengar. Om det passar på 960 med nivåmat vet jag dock inte.
av bönan
#1440914
Kanon att det finns ett alternativ, Nivomaterna har utgått och tillverkas inte mer. Jag köpte bland de sista paren som fanns, för några månader sedan fanns endast kombiversionen kvar och de är säkerligen också slut. Inte dumt att dessa kostar mindre än hälften heller!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1440916
Ja problemet med Nivomaterna var att de höll lite för länge, när de väl gav upp var bilarna värda så lite så få ville kosta på nya
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1440993
Plus att nivåmaterna, även när dom fanns(fast.. jag är rätt säker på att dom går att få tag på än idag, om än inte hos just volvo själva), kostar enormt mycket mer än vanliga dämpare. Vi pratar bortåt 20 gånger mer styck, om man jämnför med dom billigaste vanliga dämparna(som f.ö. duger alldeles utmärkt för en orginalbil).
Livslängden på nivåmater tycker jag inte är så märkvärt mycket längre än vanliga hederliga dämpare. Givetvis finns undantag, t ex om man ofta lastar tungt så vanliga dämpare får "jobba skiten ur sig", så kommer dom ju ge upp markant mycket snabbare än nivåmaterna.
av bönan
#1440995
På min sedan höll de hyfsat till över 30.000 mil, men de gjorde inte sitt jobb när man drog tunga släp på slutet. På en kombi som gått med mycket last kan jag tänka att de tar slut fortare.

Så vitt jag kan se är de utgångna överallt, jag tror det var Sachs som tillverkade dem och har slutat med det.
av rd350
#1441184
Det var inte standard på alla bilar,därför fanns det (finns?) En tillbehörssats med två dämpare och krängningshämmare. Denna sats var betydligt billigare än två lösa dämpare. Fanns kvar för nått år sen på Volvo.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]