Sida 1 av 2
740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: lör 14 sep 2013, 09:56
av AfTech54
Min Volvo 740 -92 med B230F har tidigare under 1-2 år ryckt vid acceleration och 1400-1600 rpm. Jag har försökt få bort/hitta problemet genom att
byta tänddelar,
mäta upp MAPen (UA),
mäta upp tempgivaren för insugsluften (UA),
byta vevaxelgivaren,
löda om relä för bränslepump (bilen vägrade starta ibland),
löda om hjälpreläet för insprutarna,
putsa rent jordningspunkten bakom höger strålkastare,
byta bränslefilter men allt utan framgång.
Problemet kunde vid varvtalet visa sig som små ryckningar eller helt utebliven accelereration (precis som om bensinen håller på att ta slut).
Nu har problemet eskalerat så att nu startar inte bilen när den stått över natten (motorn tänder men lägger av) i första försöket men i andra så startar bilen normalt. Vid färd med varvtalet 1600-1900 rpm och full gas rycker bilen extremt och kan inte accelerera. Om jag står still på tomgång och ger full gas visar sig ett hack i motoraccelerationen vid samma varvtal. Problemet finns både med varm och kall motor, ev något lindrigare knappt märkbart med kall.
Vid varvtal under 1500 och över 2000 märks inga problem överhuvudtaget med motordriften. Inga felkoder på bränsle eller tändning finns.
Problemet vid start skulle kunna tyda på bränslepumpen, men för min del förklarar det inte problemet vid 1500-2000 rpm såvida inte motorn är extremt törstig vid de varvtalen med hög belastning.
Någon som har ett tips var problemet ligger?
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: lör 14 sep 2013, 18:00
av sicnarf
Byt bränslebox kanske vid pass fötter.
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: lör 14 sep 2013, 20:21
av triumph00
Ett långskott kanske, men hade liknande bekymmer med en 740
Där var det spridarna som inte riktigt fungerade perfekt, hade väl satts igen av diverse beläggningar.
ösningen var att köpa injectorrengöring och hälla i bensinen
Köpte en röd flaska på Mekonomen
Sedan efter cirka 20 mil, så började det släppa och började man märka att det blev bättre efter hand
Läste sedan ett antal innehållsförteckningar på dessa rengöringemedel och i de flesta var det mest fotogen/lacknafta
Så när det hände nästa gång, så hällde jag i 1 1/2 liter lacknafta i tanken och sedan återkom det aldrig igen (det gjorde det efter de köpa medlen)
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: lör 14 sep 2013, 22:02
av AfTech54
Tack guys!
Jag är inte med på din kommentar "sicnarf", men antar att du menar styrenheten/datorn för bränsleiunsprutningen? Den är alltid en trolig felkälla, men samtidigt ett dyrt chansbyte - som jag kanske måste ta framöver. Men helst inte än
BRA Christer, jag slår i en flaska rengöring på stuberten!
I kväll såg jag att slangstumpen vid insuget för MAPen var torr, den sprack när jag tog av den. Tog bort en del och dubbelkollade så den var tät, bilskrället tjorvade likt förbenat. Jag går igenom slangarna i morgon och renblåser gummi och teflon(?) slangen till MAPen. Jag tar bort MAP slangen i morgon och kör en provtur och ser om det blir någon skillnad - jag antar att den kommer att gå ännu sämre än nu. Sen får jag hoppas på rengöringen tar skruv.
Jag begriper inte varför det ligger precis vid ca 1800 rpm, är det särskilt undertryck/atmosfärstryck(?) i insuget just då eller vad är utmärkande för just det varvtalet rent reglertekniskt? Jag har också märkt att det "kritiska" varvtalet har ändrats under senaste åren från tidigare ca 1600 rpm till nu ca 1800 rpm. Smyger jag förbi 1800 funkar det ganska bra, så på nåt vis kan man relatera problemet till trycket i insugningsröret i tror jag. Maggropskänslan är ju bränslebrist/-överskott, men det kanske är tändningsrelaterat också. Jag har en förhoppning om att komma i mål utan att behöva chansbyta bort halva bilen.
Mottar tacksamt fler tips :D
//Roger
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: lör 14 sep 2013, 22:09
av triumph00
Precis så var 740:n jag hade - smög man med gasen, så gick den att köra
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: lör 14 sep 2013, 22:56
av AfTech54
Kanon och bussigt Christer, men har du någon ide om varför det är så märkbart vid just 1500-200 och hög belastning?
Funkar det här för mig också så slår jag i lite nafta redan efter 200 km. Under tiden får jag beta av ev fler tips.
//Roger
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: sön 15 sep 2013, 09:39
av lennarte
E85 har en mycket bra rengörande effekt också. "Slå i" max 10 - 15% nästa gång du tankar, mycket billigare än "det andra" och tanka ska du ändå göra. Tanka inte full bara. Om bilen skulle protestera (känns som bränslebrist) så tanka i mer bensin bara. Upp till 30% E85 ska den klara utan problem. Eventuellt bör du byta bränslefilter efter ett tag, men det gäller "dom andra" metoderna också.
Mvh
Lennart
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: sön 15 sep 2013, 13:04
av AfTech54
Hej igen gubbar!
Har precis skjutsat min mor till affären, bilen gick som en klocka (nästan) den hann gott och väl bli varm fram till affären. När vi åkte därifrån började den krångla igen, körde en tur på 10 km med relativt höga varv. När jag kommer till garaget, står på tomgång och ger fullgas tvekar den igen mellan 1500-2000 rpm. Ibland med en kort paus på någon tiondels sekund ibland står den ett par sekunder och "hämtar andan" innan den fortsätter uppåt.
Renblåser slangen till MAPen, kontrollerar slangen till tryckregulatorn - båda OK. Sen slår mig tanken att även tryckregulatorn påverkas vi belastning. Jag blockerar slangen och testar "tomgång - max" igen, motorn svarar utan problem mellan 1500-2000. Tar bort blockeringen och motorn tvekar igen vid 1500-2000 rpm.
Då är frågan bränslepump eller regulator?
Ska jag anta att bilen är extra törstig mellan 1500-2000 rpm vid belastning eftersom den stryper sig.
Alltså bör regulatorn stänga för att minska retur och öka trycket i railen, vid fullgas innan motorn är mättad har insuget högt tryck (närmare atmosfärstryck), tre tester nedan:
1) Om jag tar bort slangen från regulatorn stryper motorn sig vid samma test, då har vi atmosfärstryck i regulatorn
2) Om jag sätter tillbaka slangen stryper den sig, då är vi också i närheten av atmosfärstryck i regulatorn
3) Om jag blockerar slangen, dvs låser in det undertryck som finns vid tomgång funkar motorn vid test. Då känns det som att problemet INTE ligger i pumpen(?). Pumpen klarar bevisligen att leverera.
Vid undertryck i insugningsröret bör vi ha högt flöde till returen.
Vid tryck i insuget (öppet luftspjäll) bör vi strypa returbränslet, nu få man ju känslan att regulatorn funkar tvärt om??
Nån som kan hjälpa mig tänka eller komma med en förklaring som inte är kopplad till pump/regulator.
//Roger
//Roger
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: sön 15 sep 2013, 15:31
av lennarte
Jag köpte en begagnad BTR på skroten för 50:-, Det kan vara väl värt att prova. 2st M6 skruvar (10mm nyckel och en stjärnmejsel till slangklammern). Jag tog på en-97-a, där var det torx skalle (T25) på slanglammern. Värt att veta om du ska plocka den själv.
Kompressionsprov? Har du dålig kompression på en eller flera cylindrar så blir det fel i vakuumet. Har du en vakuummätare kan du se det enkelt. Kanske lite långsökt...
Mvh
Lennart
Re: 740 B230F rycker vid acc och 1800 rpm
Postat: sön 15 sep 2013, 16:49
av AfTech54
Hej igen!
Jag har anslutit en vacummeter och det verkar vara bra. Men jag blir konfunderad på regulatorn. Jag såg en bild på en liknande den som sitter i bilen och den ser ut som jag trodde, en stor fjäderbelastad ventiltalrik som borde stänga för returflödet vid högt insugningstryck (fjäderkraften stänger då passagen till retur) och öppna med hjälp av ett lågt insugningstryck på andra sidan tallriken (komprimera fjädern). Normalt borde det vara högt bränsletryck vid atmosfärstryck (högt tryck i insugningsröret). Jag har provsugit regulatorn och det verkar tätt även om jag får lite av en bensinsmak i munnen. Jag vet att tallriken rör på sig eftersom motorn beter sig olika beroende på om jag har undertryck (kanske hellre kalla det innestängt tryck) i regulatorn eller inte.
Är det fjädern som börjar bli utmattad så att bränsletrycket lyckas öppna tallriken för mycket, så när jag klämmer slangen öppnas inte tallriken lika mycket pga det innestängda mottrycket på fjädersidan? Börjar kännas som läge för ett chansbyte på regulatorn, jag får kolla priserna så får jag se om det blir en begagnad eller ny i första skedet - men jag kan inte vara långt ifrån lösningen (hoppas jag).
//Roger