Sida 1 av 1

Trög B230F

Postat: mån 03 jan 2005, 22:38
av mkall
Har en 745:a 87:a med b230f som inte går som den ska, framförallt när den är kall. Har bytt stift, kablar fördelare, rotor, tändmodul, mätt upp spolen, bytt luft o bränslefilter. Men får den inte att gå bra. När det är kallt startar den knappt alls? Har även mätt lite på lamdan, ligger ganska stadigt på 0,8-0,9 volt, men tror inte att tempen vart uppe ordentligt. Har även haft ur o mätt termokontakten, o den ändrar resistans efter temperatur, men jsg vet ju inte om den följer rätt kurva. Tycker bara att om den ändrar sig så borde den funka eller??. Nån som har nån bra idé eller erfarenhet så är jag tacksam! Mvh Mattias

Postat: mån 21 feb 2005, 20:44
av Ramon
Det verkar om motorn inte får rätt bränslemängd vid kallstart alltså får för mager blandning.

För att styrenheten skall kunna beräkna rätt bränslemängd (som sprutas in i motorn) ska den ha information från följande enheter:
- Luftmassemätare (håller koll på "insugningsluftens" temperatur, fuktighet och mängd)
Sitter i "tunneln" efter luftfiltret. Kanske du har mätt resistans i den här komponenten också men man kan bli faktiskt lurad om det finns en liten spricka någonstans i komponenten t.ex. bimetall eller något liknande. Dessa är känsliga för stötar och dylikt.
- Temperaturgivare, det finns 2st, det ena är enbart för insprutningssystemet.

Sedan kan ju vara en felinställning på spjället också (i spjällhuset), men det sistnämnda brukar ge problem både på kall och varm motor.

:-);

Postat: fre 04 mar 2005, 19:46
av mkall
Oj då, har inte sett att jag fått ett svar på den här tråden. Skäms nästan för det, men jag vill ändå delge mig av visdomen i det här fallet. Efter 30 timmars (känns det iallafall som) felsök o prov med andra komponenter så hoppade jag in på Volvo och köpte "Volvo orginal" tändstift, skruvade i dessa och bilen startar perfekt!? Satt halvdana Champion i fr början, sen satte jag i Eyquem (stavning ???) fr Biltema. Min bil var kräsen med stift tydligen! Vad är det för fabrikat på Volvos stift? Med tidigare erfarenhet fr Saabar så vet jag att dessa bara gick riktigt bra på NGK. Har aldrig hört att Volvo skulle vara känsliga. Innan jag hann få ordning på 745:an så hann jag köpa mig en 945:a istället :oops: ville bara inte se åt 745:an!! Så är det nån som är intresserad av den så.... Som ni sett så är den ju absolut fullservad...

Postat: tis 08 mar 2005, 12:01
av Dobermann
Det är väll bosch som gör volvos stift, själv så köper jag bara NGK tycker att bosch är skit, men det är oxså sant att olika bilar gillar olika stift