Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Infide
#53800
Pedal skall prova detta. Skall jag skaffa en 6kans-ring eller går det med lednyckeln om jag har en rejäl mutter?
av pedal
#53804
Jag skulle helt klart använda blocknyckel.. en led kan lätt kantra.
av kung_royne
#53808
pedal
InläggSkrivet: Ons 02 Aug 21:53:22 Rubrik:
Värm bulten... men då helst med en svets!
varför helst med en svets?
av pedal
#53826
En svets får upp mer värme!
Användarvisningsbild
av Ramon
#53829
Har du fått loss muttern?

Jag hade precis samma problem på 944an i vintras. Ena bulten på vänster bakre ok satt som in i helsike och var rundad och konad och helt omöjlig att dra loss (gick inte med mindre rörtång, svetstång, 6-kants nyckel etc. Större modeller fick inte plats, hade ev. gått om man kunnat hissa upp bilen för den större rörtången började greppa lite då den nudda marken). I vilket fall som helst så värmde vi upp bulten illröd och sen gick det att lossa med en mindre rörtång.

Allt detta krångel pga. förre ägarn återanvänt gammal bult och dessutom inte dragit åt med rätt verktyg...
:evil:
av kaffe_koppen
#53863
men nu tycker jag att vi lungnar ner oss lite. Det lät som att du inte får på verktygen ordentligt på bulten, eftersom du sa att den börjar bli slite längst ut. Ta en kniv o skrapa bullten så rent du kan ärnda in till oket. sen tar du ju hylsa o sätter på, med hjälp av hammare om det behövs. sen kör du ju stenhårt med spärr/dragskafft
av Infide
#53891
kaffe_koppen skrev:men nu tycker jag att vi lungnar ner oss lite. Det lät som att du inte får på verktygen ordentligt på bulten, eftersom du sa att den börjar bli slite längst ut. Ta en kniv o skrapa bullten så rent du kan ärnda in till oket. sen tar du ju hylsa o sätter på, med hjälp av hammare om det behövs. sen kör du ju stenhårt med spärr/dragskafft
Det går inte. För det första har är bulten av sådant slag att det är nån form av kombinerad bult och bricka. Så kragen på den har en radie som gör att det inte går att skrapa rent. Får dessutom inte in en hylsa däremellan. Fjäderskålen sitter ivägen. Läs lite längre upp.

Vågar man verkligen värma så hårt så nära oket? Är det ingen risk att typ bromsvätskan kokar och spränger nått? Nej men skämt åsidor. Skall jag försöka lossa bulten medans den är varm eller skall jag vänta tills den kallnat?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#53929
Eftersom skruven är gängad i örat på bakaxeln är det egentligen där du ska värma, men det kommer du inte åt. Svetsa på någonting är bättre, antingen en riktigt stor mutter så du kan svetsa på insidan, eller en bult. Ta en kort M12 eller M14 och spetsa i änden så du får lite fog att fylla.
Det brukar inte sitta så vansinnigt hårt när man väl får ett bra tag.
av Infide
#53960
Mm tack för alla tips. Men jag går den lätta vägen; lämnar bort bilen till min kära onkel. Bara å ställa bilen där med handbromswiren samt ett lock bärs i baksätet så är det nog fixat när tid finns :P
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#96284
Infide skrev:
kaffe_koppen skrev:men nu tycker jag att vi lungnar ner oss lite. Det lät som att du inte får på verktygen ordentligt på bulten, eftersom du sa att den börjar bli slite längst ut. Ta en kniv o skrapa bullten så rent du kan ärnda in till oket. sen tar du ju hylsa o sätter på, med hjälp av hammare om det behövs. sen kör du ju stenhårt med spärr/dragskafft
Det går inte. För det första har är bulten av sådant slag att det är nån form av kombinerad bult och bricka. Så kragen på den har en radie som gör att det inte går att skrapa rent. Får dessutom inte in en hylsa däremellan. Fjäderskålen sitter ivägen. Läs lite längre upp.

Vågar man verkligen värma så hårt så nära oket? Är det ingen risk att typ bromsvätskan kokar och spränger nått? Nej men skämt åsidor. Skall jag försöka lossa bulten medans den är varm eller skall jag vänta tills den kallnat?
Kunde inte hålla mig... :roll:

Förhoppningsvis har killen nya handbromswirar nu...men vill ändå påpeka en detalj i denna tråd!
Citerar: "Får dessutom inte in en hylsa däremellan. Fjäderskålen sitter ivägen."

Då jag bytte sommar- till vinterdäck, lyfte jag båda bakhjulen i bakväxeln. Jag passade på att kolla hur oken satt bultade och såg att det var lögn i h**vete att komma åt med hylsa där.
Några veckor senare var det dags att byta tankarmaturen. Då jag även behövde jobba under bilen, använde jag mig av en billyft som lät hjulen hänga i luften. Då jag kollade igen, såg jag att bultarna var fria.

Receptet är att låta bakaxeln hänga i luften!

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]