Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#769852
lennarte skrev: Köpte det när jag trodde "skroten på Blocket" skulle skicka en kondensor
Nu har han svarat mig, och nu är den beställd. Hoppas jag hinner byta den nästa vecka.
Sista semesterveckan :cry:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#772923
Kondensorn är bytt gas, olja och torkmedel från Enviro-Safe är påfyllt. AC-n fungerar igen och all är frid och fröjd, nästan. Torkfilter jag köpte saknade "serviceporten" så jag kunde inte använda det. Har mailat dom (Mister-Auto), får se vad dom svarar. Har även mailat Enviro-Safe om oljemängden i systemet. Behöver mer gas att fylla på och är osäker på om den oljemängd jag fyllt på räcker.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#773166
lennarte skrev:Har även mailat Enviro-Safe om oljemängden i systemet. Behöver mer gas att fylla på och är osäker på om den oljemängd jag fyllt på räcker.
Enligt Enviro-Safe ska mitt AC system innehålla 200ml PAG olja. Jag har fyllt på en "påfyllningsburk" med olja (46ml) så jag behöver fylla på mer. Funderade på att köra till en AC firma ändå, när jag kom på en (i mitt tycke) briliant idé. Mailade till Enviro-Safe igen så här,
Tänkte att man kan fylla en "tomburk" med lite olja med en "injektions spruta" och sedan trycksätta den med gas från AC-n. Sedan vända "upp och ner" på burken och "fylla tillbaka" gasen med oljan. Eller är det inte möjligt att göra så? Det låter nästan lite för enkelt....
Enviro-Safe svarade,
hej det funkar att göra så, pag olja finns på hemsidan.. 1 liters flaskor 475:- /st
Snabba och sådana svar som man vill ha, det tycker jag om. Nu gäller det bara att hitta någon som säljer "småflaskor", en hel liter blir lite mycket.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#773556
Mabuse skrev: Det ska tydligen gå bra att använda zink som lod när man vill gassvetsa i aluminium. En offeranod till båtar kan duga som råmaterial.
Och det säger du nu.... Skämt å sido, bytte anoder på utombordaren i våras, men dom är kastade. Har ändå förstört kondensorn som satt i under mina försök att laga den. Den jag köpte först (Returbilen) kanske går att rädda då. Där är ett ärgat hål i ett rör c:a 1dm från gaveln + 2st mycket,mycket så läckor i 2 skarvar. Dom tror jag man skulle kunna täta med detta från Enviro-Safe där jag köpte gasen.
Pro-Seal metall tätning
Tätar läckage permanent i metall och koppar,
aluminiumdelar i ditt ac-system som ex förångare,
kondensor, rör etc. Om ditt system håller gasen kvar i 24 tim, då tätar pro seal läckan
.
Nu fungerar ju AC-n så det blir nog "metallåtervinning" för båda två. Tack för tippset, ska i alla fall prova att löda med anoder nästa gång jag byter på båtmotorn.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#773977
lennarte skrev:Enligt Enviro-Safe ska mitt AC system innehålla 200ml PAG olja. Jag har fyllt på en "påfyllningsburk" med olja (46ml) så jag behöver fylla på mer.
"Snurrade runt" på lite olika Forum med "inriktning" på AC-läck, Hittade detta (AutoPower Forum). handlade om BMW ?:-/ , men ändå:

Eftersom väldigt få (dvs. ingen) tömmer systemet på köldmedie, skruva loss kompressorn och tappar ur dess oljeinnehåll och mäter upp det (skall normalt vara halva mängden kvar för kompressorn angivna oljemängden när den fylldes som ny)
så kör man på tumregler - detta hittade jag på ett forum.

Tömning av köldmedium 15ml ( med fyllningsaggregat då lite olja följer med den snabba tömningen)
Brusten A/C-slang 30ml
Byte av slang 15ml
Byte kondensor 30ml
Byte förångare 30ml
Byte torkmedelsbehållare 30ml
Byte expansionsventil 15ml
Byte kompressor 50ml

Har man inte hitta någon känd oljeläcka utanför på någon rörbit/kondensor eller axeltätning på kompressorn, så finns det ingen större anledning att fylla på extra olja när man fyller upp med köldmedie - om man skall fylla alls så handlar det om några ml.
Att fylla extra olja, tätmedel, läckspårningsfärg mm. brukar kunna ställa till med mer elände än det hjälper. - det finns ingen reparation på burk - Punkt!
Är bilen nyligen köpt och AC-repat så vet man heller inte hur många varv den har fått extra olja, läckspårningsfärg, UV mm. intryckt i sig och det kan sammantaget vara mer olja i systemet än vad som är optimalt...
för mycket olja sänker AC:ns effektivitet
Skall man kolla hur 'landet ligger' oljemässigt så är det att göra just det som står i första meningen - dvs. tappa ur oljan ur kompressorn och mäta och därefter justera oljemängden så att den är just halva angivna orginalfyllningen på kompressorn när den åter monteras i systemet.

Så jag beställde en "sats" från Enviro-Safe för kontroll av oljemängden via färgen på gasen ??:-/ 75:- + frakt. Oljan kostar 475:- (en liter) + frakt Enligt ovan ska det inte behövas fyllas på någon mer olja, kanske. Enligt detta så "ligger" oljan kvar i kompressorn, Jag trodde att oljan var "löst" i köldmediet, ungefär som en 2-takt motor. Alltid lär man sig något nytt :wink:

Mvh
Lennart
av xxargs
#774096
ca 50% av oljan ligger kvar i kompressorns vevhus och den andra hälften är utspridd i hela resterande delen av AC - på dess väggar etc.

När kompressorn arbetar så blir det alltid lite oljedimma från kompressorns smörjning som följer med ut med hetgasen och när gasen senare kondenseras så emulgerar eller löses oljedimman upp i kondensatet och förs vidare genom torkfilter där ingående torkmassa 'oljas upp' på dess ytor om det är nyinsatt torkfilter och när det är mättat och i balans så fortsätter oljedelen i köldmediet vidare mot evaporatorn. köldmediet expanderar och kokar av vilket innebär att olja blir allt mer koncentrerad i slutet av evaporatorns utlopp och det som går ut från evaporatorn är koncentrerad olja utan köldmedie i som sakta blåses tillbaka efter rörets och slangen väggar av gasströmmen från evaporator och till slut rinner in i kompressorn igen och man får verkan att oljan sakta cirkulerar.

För att väta upp alla innerytor med mer eller mindre tunn oljefilm och olja börja sugas tillbaka till kompressorns insug och rinna ned i dess vevhus så försvinner ca 50% av kompressorns oljeladdning när den var ny och det är beräknat så.

Detta är också problemet med VAG:s kompressorer med kompressor utan magnetkoppling att när för mycket med kölmedie har läckt ut så finns det ingen gas i tillräcklig mängd som blåser tillbaka oljan från evaporatorn, kompressorn töms på olja och så småningom skär och det är skitdyrt att reparera då man måste kanske byta flertal stora grejor för att bli av med partiklar och spån från den skurna kompressorn och kanske sätta extra sugfilter (som sänker prestandan), om man nu inte byter rubbet - för gör man inte detta så är den nya kompressorn snart skrot den också. torkfilter är just torkfilter vilket innebär att den inte garanterat silar partiklar som man kanske skulle hoppas utan skräp kan nå till expansionsventilen och vidare runt systemet.

Har man ett genomsköljt och oljefritt system med ny torkfilter etc. så skall man ha full oljeladdning i kompressorn - byter man bara kompressorn och torkfilter så skall kompressorn bara vara halvfull + 30 ml för den nya torkfiltret för att kompensera oljan som försvann med det gamla torkfiltret.

---

Hur fungerade den här oljetestet ? - Hur mycket gas släpptes ut i testet ??? - är den trovärdig ??
Användarvisningsbild
av lennarte
#774114
xxargs skrev:Hur fungerade den här oljetestet ? - Hur mycket gas släpptes ut i testet ??? - är den trovärdig ??
Tack för informationen, nu vet jag (och många andra) hur det fungerar. Du kanske känner igen "inlägget ovan? Jag kommer inte ihåg om det var du som skrev det, men du var med i diskusionen.
Testet går till så (har inte fått hem grejerna så jar har bara läst lite information) att man "släpper ut" lite gas på en "mätlapp" och jämnfär färgen mot en lapp med en färgskala. Hur exakt detta är vet jag inte, men jag räknar med att få en "indikation" åt vilket håll det "lutar". Färgen på gasen är väl "proportionerlig" med hur mycket olja det finns i gasen. Sedan beror det antagligen på vilken gas det är och hur gammal oljan är. Kompressorn byttes för c:a 7 år sedan (förre ägaren, min svåger) och då gjordes en ordentlig vakuumsugning, rengöring, byte till R134a och byte av torkfilter. Så oljan ska väl vara i "hyfsad" kondition. Sedan har det i pricip fungerat med (under min tid) några fyllningar med Biltemas Campinggas. Nu är den fylld med gas från Enviro-Safe, så därför tror jag det ska fungera att mäta med deras metod. "Grejerna" kommer i veckan, meddelar mera så fort jag vet mera. Använder bara AC-n "sporadiskt" så länge för säkerhets skull.

Mvh
Lennart
av xxargs
#774132
texten har jag skrivit en gång i tiden, man får dras med sina synder för alltid när man skriver på på internet ;-)

Om du inte har några synliga oljeläckor efter kylkretsen och vid kompressoraxeln eller vetskap att du bytt torkfilter mm. utan att fyll på olja så skulle jag inte bekymra mig om oljemängden...

det som jag är nyfiken på är om man tar 'gasprovet' på högtrycksidan när motorn går (man tar då provet från kondensatet som bär lite av oljan) då jag ser det mer vanskligt om tar det på lågtrycksidan och av gasruset genom ventilen drar med sig lite av oljan efter slangväggen - inget av detta säger något om oljemängden mer än att det finns olja i cirkulationen - inte om det finns tillräckligt med olja i kompressorns vevhus.

en kompressor med PWM-styrning i en VAG-bil som saknar köldmedie har efter ett tag massor av olja ute i systemet men inget kvar i kompressorn och denna skär, dom här indirekta metoderna ser jag som vanskliga och osäkra.

---

du får gärna recensera hur provet fungerar när du provat !
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]