NilsO skrev:Jag tycker det låter riskabelt att använda gasol till att prova om det är tätt :roll:
Men du har inga
problem med att trycksätta en bils bränslesystem? - bensinläckor och bensinspill är precis lika farlig som gasol ur brandmässig synpunkt - bensin är faktiskt värre då det dels blir spill som inte kokar upp med en gång utan kan ånga brännbara gaser i lång tid efter spillet.
Bensinångor självantänds vid betydligt lägre temperatur än gasolångor av värme från tex. het grenrör.
gasol utblandad i luft tänds inte av glödvarma detaljer - det gör bensinångor...
trycksätter man med bara gasolgas så handlar det om 10 - 20 liter gas när det sedan släpps ut när systemet skall göras trycklöst igen - när du tankar bilen handlar det om 40 - 60 liter bensinångor som ramla ned på backen och kanske rinner under den heta katalysatorn om inte gasåterföringen fungerar som det skall
i båda fallen undviks problemen helt om det är lite vindar samtidigt som utsläppet sker (utomhus) samt att den som gör det inte just då skall tända sin cigarett - för bensinågorna räcker det med glöden på cigaretten för att tändas - för propan och butan måste det vara öppen låga om det skall tändas.
---
Eftersom systemet redan är öppnat skulle jag nog (1) försöka åtgärda läckan, (2) trycksätta försiktigt med luft och leta efter stora läckor med såpvatten etc och (3) låta en verkstad fylla på olja, vakuumpumpa, fylla med kylmedium och läcksöka på vanligt vis. Jag fick påfyllt och läcksökt för under 1000:- (ej svart) för ett år sedan på en mindre bil-/kylverkstad
Absolut inte luft och ännu mindre fuktig luft - tryckluft från en kompressor är 100% fuktig luft - fuktig luft tillsammans med högre partialtryck på syret och tillsammans med olja samt saker som kan rosta/korrodera = inte bra alls. - dessutom trycksatt luft mot oljor som inte är avsedda att arbeta mot luft med syre i på samma sätt som motoroljor och kompressoroljor är - vilket kan ge oxidationer (oxiderad oljan ger harts och gummiliknande partiklar som senare kan ge sludge och igensättningar i systemet)
Är det ganska nyfunnen läcka med R134a kvar i systemet och löst i oljan så kan det dessutom bli explosivt då R134a tillsammans med luft blir brandfarlig redan vid någon bars övertryck - att få detonation i trycksatta rör är inte bra alls - har man inte sett uppsprättade rör efter hela längder så lär man få göra det efter en sådan händelse - om man inte kommer i vägen för något när det smäller...
Det finns folk som har av misstag/okunskap trycksatt sin
AC med ren syre från gassvetsen - och sådant ger något liknande
https://www.dropbox.com/s/abs7gqxrzj79h ... 20Tank.jpg,
https://www.dropbox.com/s/bw2dxd3q3zghf ... ressor.jpg,
https://www.dropbox.com/s/3vle4j9egebsv ... ection.jpg - om man har väldig tur... notera dels att rören i kondensorn ofta tål över 100 bar innan de sprängs upp på det sättet, att 'locket' på receiver-burken när den slog upp faktiskt gett en antydan till buckla på stålväggen av fler mm tjocklek (troligen är det här på en lastbil), att det är kompressorns vevaxel och lite av lagerskålarna man ser i bilden med remskivor - själva kompressorns vevhus är bortsprängd...
Ser det ut så där så är det inte en explosions som skett - utan en detonation och då skall man helst inte vara i samma husdel när det sker...
Man kan säga att man kan trycksätta med nästan vad som helst som stabila organiska gaser (som metan, etan, propylen, propan) och reaktionströga och inerta gaser så som kväve, argon och koldioxid, bara det inte är luft eller syre...