Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#774248
xxargs skrev:texten har jag skrivit en gång i tiden, man får dras med sina synder för alltid när man skriver på på internet
Det är både fördelar ock nackdelar med det. Ångrar man något man skrivit,kan det ju bli problem. Det jag kopierade var skrivet i mitten på 2009, tror jag. Det går fort några år...
xxargs skrev:Om du inte har några synliga oljeläckor efter kylkretsen och vid kompressoraxeln eller vetskap att du bytt torkfilter mm. utan att fyll på olja så skulle jag inte bekymra mig om oljemängden...
Det låter tryggt. Sedan jag bytte packboxarna framtill på motorn i samband med kamremsbytet, har det inte kommit en enda droppe på infarten. inte ens från servostyrningen

Mvh
Lennart
av xxargs
#774321
så mycket droppar det inte om AC att det blir droppar på marken - det du skall titta efter är just om det verkar lite oljefuktigt (typ undersidan av kompressorn) som om ytan inte är helt torr och om det har fått lite tid på sig att det är mer eller mindre lager damm på denna.

det brukar kunna bli ganska tjockt och grisigt där en lite större läcka finns och om det är markörfärg i oljan så syns även denna.

finns det UV-fluorcent i oljan (prova att lys i låg och högtrycksanslutningen först där spår av oljan från påfyllningen borde lysa lite) så kan du prova med en UV-lampa (UV-lysdiod idag) eller UV-rör som man hade förr för att kolla sedlarna med när det är kolmörkt och se om det skimrar någonstans där det inte borde göra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#777033
xxargs skrev:texten har jag skrivit en gång i tiden, man får dras med sina synder för alltid när man skriver på på internet ;-)

Om du inte har några synliga oljeläckor efter kylkretsen och vid kompressoraxeln eller vetskap att du bytt torkfilter mm. utan att fyll på olja så skulle jag inte bekymra mig om oljemängden...

det som jag är nyfiken på är om man tar 'gasprovet' på högtrycksidan när motorn går (man tar då provet från kondensatet som bär lite av oljan) då jag ser det mer vanskligt om tar det på lågtrycksidan och av gasruset genom ventilen drar med sig lite av oljan efter slangväggen - inget av detta säger något om oljemängden mer än att det finns olja i cirkulationen - inte om det finns tillräckligt med olja i kompressorns vevhus.

en kompressor med PWM-styrning i en VAG-bil som saknar köldmedie har efter ett tag massor av olja ute i systemet men inget kvar i kompressorn och denna skär, dom här indirekta metoderna ser jag som vanskliga och osäkra.
du får gärna recensera hur provet fungerar när du provat !
Nu ha "grejerna" kommit och blivit "testade". Det som man kan vara säker på är att oljan är ren och fin. Som du (xxargs) skrev låter det lite långsökt att det ska fungera, men oljan som kom ut är ren och fin och fyllde "ampullen" till lite mer än hälften. Vilket i så fall skulle betyda att en burk (46ml) skulle räcka. Det ska fyllas mer gas också så en sådan burk till som jag redan fyllt (olja och gas) skulle bli lagom. Hade systemet varit väldigt oljefattigt hade det väl inte kommit något alls och hade det varit över fyllt hade det väl fyllt ampullen. Mer nogrann än så är den nog inte. Eller vad tror du, xxargs.
Några bilder. På ampullen hamnade fokusen på skruvmejslen i bakgrunden, men man ser svagt att den är färgad av oljan. Dom andra bilderna är bara fram och baksida på förpackningen, om någon är intresserad att läsa informationen.

Bild
Bild
Bild

Primary kolor som det står om i texten är dom färjade "strecken vid 1, 2, och 3. Den översta är svart, men den understa ska vara mörkt röd (syns inte på bilden) och den gula ser man ju. 145:- med frakt.... fick i alla fall 2st ampuller. Ska kolla i kväll om jag kan tvätta rent den.

Mvh
Lennart
av xxargs
#777126
Jag är fortfarande mycket skeptiskt till den typen av test, nästan så att man själv skulle köpa ett kit och prova på en helt orörd fungerande system och se...

Sedan tycker jag att det står oklart i punkt 3 i beskrivningen - där säger man att röret med med lågtryckventilen skall bli varm - normalt sett brukar den bli kall och högtrycksidans ledning när allt är ok och mer normala omgivningtemperaturer blir aldrig så varm att man inte kan hålla i den längre - utan på sin höjd pinkjummet.

det som sedan ruinera exaktheten är att man skall pressa 2-3 ggr och ingen tidgräns per gång är angiven...

Är det verkligen lågtrycksidan man mäter på??


46 ml olja tycker jag låter mycket - en typisk laddning i en kompressor ligger runt 150 - 200 ml och det du häller i är nästan 1/3 - 1/4-del av den totala mängden olja i systemet. till detta har jag inte koll hur mycket olja en AC-kompressor skickar ut med hetgasen i normal drift, om det påverkas av slitage etc. samt om den nivån påverkas alls av hur mycket olja det finns i vevhuset i kompressorn - dvs det man mäter på lågtrycksidan övh. relevant med hur det ser ut med oljenivån inne i kompressorn ??

Köpe HCF134a med olja brukar procentsatsen ligga på typisk 2% olja vilket ger 2 ml per 100 gram köldmedie och ett kilo köldmedie skulle ge ca 20 ml...

---

Varför jag stretar emot här beror på att folk verka fylla olja, läckindikeringsfärg, olja... i omgångar 'för säkerhets skull' i sina AC utan att ha någon koll på den faktiska nivån - skulle någon göra en sådan sak i sin motor - att bara fylla på utan att kolla med oljestickan??

Sedan att det _är_ jobbig att kolla oljenivån i kompressorn är en annan sak, men jag är av åsikten att ser man inga synliga oljeläckor av en tydlig läcka eller att ha bytt komponenter så skall man fylla sparsamt med olja (typ max 10 ml) eller inget alls.

Men det är min åsikt!.
Användarvisningsbild
av lennarte
#777174
xxargs skrev:Jag är fortfarande mycket skeptiskt till den typen av test, nästan så att man själv skulle köpa ett kit och prova på en helt orörd fungerande system och se...
Det hade varit väldans intressant. Bor du i närheten av Gävle slipper du frakten. Den är ju nästan halva summan jag betalt.
För att ta hela historien från början. Min svåger hade bilen innan mig. han körde flera år utan gas i systemet. Jag lånade bilen av honom och av en händelse körde jag förbi en verkstad där jag kände ägaren. Körde inom och pratade lite och kom in på den ej fungerande AC-n. Han tog in bilen och gjorde en rengöring/sköljning och vakuumsug. Den verkade tät och han fyllde den med R134A och "spårämnen" AC- fungerade fint och han hittade ingen läcka. Sedan fungerade det i nästan ett år och då hade svågern fått jobb i närheten av denna verkstad och körde dit igen. Då hittade dom en läcka på ett rör (rostskadat). Bytte det, och allt fungerade i drygt 2 år. Då rasade kompressorn. Den byttes och han körde ytterligare 3år, sedan kom bilen till mig och jag fyllde den våren 2009 hos en "kylkille" som var på jobbet och servade våra kylmaskiner. Året efter var det slut igen, då köpte jag på nätet i England (Autocool) gas (R134A) och påfyllare och fyllde själv. Då hittade jag en läcka på kondensorn, övre högra hörnet, i kopparrören. Inga problem, gjorde rent och lödde ihop det, beställde gas från Autocool och fick efter ett tag mail och pengar tillbaka. Då hade tullen lagt sig i sch stoppat det. Det var då jag började "lusläsa" på nätet och hamnade hos "Citroën killen" (familjen Björk). Fyllde då med Biltemas Campingas. Fungerade kanon tills nu i våras då ett rör i kondensorn "sprang läck" och all gas "flög ut" på c:a 15 sek. Det var därför jag varit lite orolig att det skulle vara för lite olja i "systemet" (i och med att allt flög ut på en gång). Men eftersom du säger så om oljan och testet visar att det finns olja och AC-n fungerar kanon så fyller jag på mer gas (det fattas fortfarande c:a 1/6-del gas ungefär) och "se'n kör vi så det ryker.
Det blev en lång "utläggning" men meningen var att du (xxargs) skulle förstå vad som gjorts med AC-n dom sista 10 åren. Och med det du skrivit innan så ska det inte vara några problem med oljan. Han som fyllde och bytte röret och kompressorn är "certifierad", så han hade säkert koll på det med oljan i kompressorn. Den var ny men svågern fick den billgt för den "legat på hyllan" några år. En sista fråga, vill du ha den andra "ampullen" för att prova? Maila din adress i så fall, så skickar jag den till dig.

Mvh
Lennart
av xxargs
#777312
Ok - du har haft en rörbrott en gång i tiden - det förändrar lite saken och då kan det vara lämpligt att lägga i lite extra olja om läckställen när det hände blev oljeblött och det inte är redan kompenserat med någon fyllning tidigare


Nu tror jag inte att systemet blir tom på 15 sekunder vid en stor läcka - förvisso sjunker trycket snabbt och det är detta man hör som pys - men efter detta så kokar det ur kall köldmediegas ur systemet i ett lägre flöde (och det hörs inte så mycket längre) då det tar tid för flytande delen att gasa då det måste absorbera värme från omgivningen för att fortsätta att koka och enligt många källor så kan det hålla på i 10 minuter innan all gas är borta ur systemet.


har PM om adressen
Användarvisningsbild
av lennarte
#777325
xxargs skrev:Nu tror jag inte att systemet blir tom på 15 sekunder vid en stor läcka - förvisso sjunker trycket snabbt och det är detta man hör som pys - men efter detta så kokar det ur kall köldmediegas ur systemet i ett lägre flöde (och det hörs inte så mycket längre) då det tar tid för flytande delen att gasa då det måste absorbera värme från omgivningen för att fortsätta att koka och enligt många källor så kan det hålla på i 10 minuter innan all gas är borta ur systemet.
Det blev inget pys. Det "small till" rejält. Det "skakade till" i hela bilen. Jag trodde faktiskt först att motorn rasat och tittade försiktigt i backspegeln efter olja och/eller vatten på gatan. Men när "motorn spinner som en katt" efter, så stannade jag på första parkering och öppnar huven försiktigt. Det första jag ser är att allting är grönt på vänster sida av motorrn, sedan hör jag ett pysande från kondensorn vid luftröret till luftfiltret (numera borttaget). Då gick fortfarande kompressorn, så jag stängde av den "själv". Det höll på ett tag och det blev en grön pöl på marken (c:a 20x20cm). Därför trodde jag att det mesta av oljan "flög ut" vid "smällen".
Vad tror du om oljemängden? ska jag "hälla på" mer olja ändå, eller tömma systemet och kolla kompressorn i alla fall. Det verkar inte som något vidare roligt jobb, men kompressorn är ju inte så gammal så det vore synd och fördärva den (max 12000mil). Den olja man fyller på genom "lågtrycksingången", kommer den aldrig ner till kompressorns "vevhhus" utan bara "flyter/flyger omkring i "systemet" då, eller? Hur kommer i så fall oljan (vid nymontering) ut i systemet? Nu är jag definitivt ute i ytterkant av mitt "kunnande" igen :roll:

Mvh
Lennart

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#781651
Några funderingar kring AC-n, som nu fungerar bra. xxargs skrev att det inte går att tömma ut oljan i kompressorn genom ett typ slang brott eller liknande. Var det då "bara" oljan som var i slangarna som "flög ut"? Det såg ju ut som ganska mycket. I så fall räcker det (kanske) med det jag har fyllt på. Jag köpte ju en "ampull" för att testa kvaliteten och mängden på oljan. Plast hylsan som man "trär på" nippeln "sprack sönder" av sig själv efter testet. Den gick dock att limma ihop och efter rengöring testade jag igen, då visade den nästan ingenting, och sprack sönder totalt.
xxargs , har du provat den andra ampullen än, vore intressant att veta resultatet i så fall.

Mvh
Lennart
av xxargs
#781745
Har inte provat - har inte haft tid - men när jag har gjort det så återkommer jag givetvis med ett omdöme hur det ser ut på ett orört system.

Har dock inte sagt något om att det inte går att tömma kompressorn på olja - kör man tillräckligt länge så kan det givetvis pumpas ut - det som är mer förvånande är att din kompressor inte stannade trots slangbrottet (som jag antar var på högtrycksidan) - lågtrycksidan brukar bara vara runt 2 Bar under drift och smäller inte så mycket om den skulle brista, högtrycksidan kan vara upp till 30 Bar om inte kondensorfläkten startar och det är helt annan femma när det gäller att smälla om slangen släpper - normalt skall högtryckspressostaten stänga av kompressorn när trycket är så höga (typiskt 27 Bar). Även kompressorn har en säkerhetsventil som släpper kring 30 Bar och borde ha öppnat innan slangarna brister (eller så var slangarna i urursel skick och murknat), med andra ord bör man byta högtryckspressostaten när slangar har gått då något inte stänger av kompressorn i tid som det skall.
Användarvisningsbild
av lennarte
#781869
En kompis till min far sa' alltid "när det går som allra bäst är slutet som närmast ?:-/ ", därför frågar jag. Det fungerar kanon, men jag vet ju inte hur mycket olja som "försvann". Det var ju "yttre slitage" på kondensorn. En av "rörböjarna" hade blivit skavd av röret till luftfiltret (övre vänstra hörnet på kondensorn), så det behöver inte ha varit något "extremt" tryck. Det hände mindre än 2 minuter efter start så det var inte "fullt ös" på kylan ens. Kompressorn gick max en minut efter "smällen" och då var det ju tryck kvar. Det var när jag skulle köra hem från jobbet så bilen hade stått hela dagen. Om det är hög eller lågtryckssidan vet jag inte, så "involverad" i AC-systemet är jag inte (än :lol: ). Båda rören gå ju in på samma sida (den andra, högra). Att kompressorn fortfarande gick var ju för att det var ju fortfarande var tryck kvar. Det "pyste" en bra stund efter jag stängde av kompressorn. Om man "spekulerar" i att all olja som finns i rören skulle "blåsa ut", och du (xxargs) skrev innan halva oljemängden vid ny fyllning (200ml i detta fall) "går ut " i rören, betyder det i så fall att max hälften av oljan kan ha "åkt ut" och jag har ju fyllt på 46ml så då skulle det vara fyllt till minst 3/4-delar, och i så fall inte vara några problem att köra med den. "Resonerar" jag rätt, eller är jag helt ute och "reser :roll:
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]