Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#766629
lennarte skrev:
lennarte skrev: Du kan kanske vänta tills vi vet om jag får något .
lennarte skrev: Tji den.
Dom kunde inte leverera den. Visste inte om den över huvud taget "komer hem" igen. Men dom har ritning och bilder på kondensor'n så jag kunde jänmföra med andra
Kollade med http://www.reservdelar24.se/ Dom kunde inte heller leverera eller få fram någon leveranstid :evil: Har semester nu så jag ska kolla runt lite mer på begagnat. Handlade på http://www.envirosafe.se (någon på forumet skrev om det). Köpte gas, torkmedel och olja (till AC-n). Så nu är det bara kondensorn som fattas
Nu jä--ar anamma är jag på banan igen. Har fått hem alla grejer jag behöver. Kondensor från Returbilen, torkfilter från Mister-Auto och gas från Envirosafe.
Fortsättning följer

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#767226
Idag har jag borstat och tvättat rent kondensorn, stålborstat "rörböjarna" och målat med svart färg. Värmt och skruvat bort nipplarna (kapade rören). "Rörböjarna" på ena sidan ser inte bra ut, dom var "rejält oxiderade" men det gick inte hål på någon i alla fall. Ska provtrycka med tryckluft innan jag monterar den. Håller tummarna. Ska åka iväg över helgen så det händer inte mer på ett par dagar nu

Mvh
Lennart
av xxargs
#767286
Provtryck _inte_ med luft - använd någon annan inert gas som argon och koldixoxid eller som proffsen syrefri kvävgas. Provtryck heller inte över 10 - 11 Bar då den svagaste delen i AC är lågtrycksidan - dvs evaporatorn och expansionsventilen med tillhörande rör.

vill du jaga läckor med gasoldetektor eller liknande (även 'billiga köldmediedetektor reagerar på gasol) så kan man prova att sätta det under tryck med propan eller propylen. se till att suga ut all luft med vakumpump innan.

i samtliga fall skall man vakumpumpa ordentligt efteråt - då menar jag inte en halvtimmer pumpning utan i sex timmar, helst en hel natt då oavsett vilken gas man väljer så kommer en del av detta tränga in i oljan precis som när man kolsyrar läsk och skall detta gasa ut igen ur oljan så måste det få tid på sig under vakumsugning - speciellt propan och propylen som löser sig lättare i oljan..


inte ens ballonggas ('helium') kan du använda då denna är 'utspädd' med syrgas till 21% för att ungarna som vill leka 'kalle anka' genom att andas in ballongas inte skall svimma plötsligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#767313
xxargs skrev:Provtryck _inte_ med luft -
Jag tänker inte provtrycka "systemet". Jag tänker "bara" provtrycka kondensorn innan jag monterar den. Jag "tryckte" den gamla kondensorn för något år sedan när jag lödat kopparrören. Jag provtryckte med c:a 1kg bara för att se om lödningen var tät. Det fungerade i flera år, tills det skavde hål på ett av alu. rören. Om det skulle göra skillnad att göra det med kvävgas så kan jag göra det i stället. Det är inga problem, vi har det på jobbet. Argon gas har jag hemma så jag kan ta det istället. Att jag "tryckte" med tryckluft var bara för att jag kunde använda Festo kopplingar. Sedan har jag köpt "avfuktnings medel" att fylla i systemet systemet med. Det ska fungera i stället för vacuumsug. Ska läsa instruktionerna noga innan jag fyller på gasen. Har inte öppnat paketet än. Tackar för din omtanke och varningar, det är inte att leka med detta med gas.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#768324
Tillbaka hemma igen.
Körde inom Biltema på hemvägen (varit i Malmö i helgen) för att köpa termokontakten för elfläkten (för kondensorn) till kylaren. Den fattades i kylaren jag köpte på Returbilen. Hålet i kylaren är gängat, men givaren jag köpte på Biltema sitter i en gummibussning ?:-/ . Funkar det? Har någon satt i en sådan? Har jag fått fel grejer? Har Biltema fel uppgifter? Det står samma nummer på asken som i katalogen i alla fall. Någon av er har säkert bytt den, hur såg den i så fall ut. Jag är orolig att den ska "flyga ut" när det blir tryck i kylaren. Jag har ganska högt tryck i min kylare, har funderat på att byta locket på expansions kärlet. Det är kanske dags nu. Ska inte byta kylaren än, ska "fixa färdigt" men kondensorn och AC-systemet först, men är tacksam för svar så jag kan köpa en annan ifall jag fått fel. Jag har monterat den i kylaren, pressat in den med en hylsa och en stor polygrip. Den sitter fast nu så det går nog inte att "ta ut den" utan skador så jag kan nog inte lämna tillbaka den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#768579
Nu har jag provtryckt :P och konstaterat att kondensorn jag köpte är kass :twisted: :evil: det var ju en chansning, men den var tät där den såg dålig ut, men läckte nere i högra hörnet. Där var det helt täckt av sk--t, så det gick inte att se något när jag hämtade den, och den såg bra ut när jag rengjort den. Tillbaka på ruta 2, eller kanske 3. Hittade i alla fall ett grönt kylarlock (för det ska det tydligen vara) när jag "körde förbi" Returbilen idag. Kollade efter kondensor, men där var inga fler. Trycket i kylaren är mycket lägre nu, även om det fortfarande "skvätter ut" lite vatten när jag öppnar det varmt.
lennarte skrev:Körde inom Biltema på hemvägen (varit i Malmö i helgen) för att köpa termokontakten för elfläkten (för kondensorn) till kylaren. Den fattades i kylaren jag köpte på Returbilen. Hålet i kylaren är gängat, men givaren jag köpte på Biltema sitter i en gummibussning . Funkar det? Har någon satt i en sådan? Har jag fått fel grejer? Har Biltema fel uppgifter? Det står samma nummer på asken som i katalogen i alla fall. Någon av er har säkert bytt den, hur såg den i så fall ut. Jag är orolig att den ska "flyga ut" när det blir tryck i kylaren.
Ingen som vet något om detta?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
#768693
lennarte skrev:Tillbaka hemma igen.
Körde inom Biltema på hemvägen (varit i Malmö i helgen) för att köpa termokontakten för elfläkten (för kondensorn) till kylaren. Den fattades i kylaren jag köpte på Returbilen. Hålet i kylaren är gängat, men givaren jag köpte på Biltema sitter i en gummibussning ?:-/ . Funkar det? Har någon satt i en sådan? Har jag fått fel grejer? Har Biltema fel uppgifter? Det står samma nummer på asken som i katalogen i alla fall. Någon av er har säkert bytt den, hur såg den i så fall ut. Jag är orolig att den ska "flyga ut" när det blir tryck i kylaren. Jag har ganska högt tryck i min kylare, har funderat på att byta locket på expansions kärlet. Det är kanske dags nu. Ska inte byta kylaren än, ska "fixa färdigt" men kondensorn och AC-systemet först, men är tacksam för svar så jag kan köpa en annan ifall jag fått fel. Jag har monterat den i kylaren, pressat in den med en hylsa och en stor polygrip. Den sitter fast nu så det går nog inte att "ta ut den" utan skador så jag kan nog inte lämna tillbaka den.

Mvh
Lennart
Givaren sitter original bara fast i en gummibussning som är intryckt i ett hål i kylaren. Går utmärkt att borra ett nytt hål i gaveln om det inte redan finns något.

Gängat hål? Har du fått en automatkyl så det är de anslutningarna du ser? Då ska det i såna fall vara två likadana under varandra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#768741
päpplet skrev:Givaren sitter original bara fast i en gummibussning som är intryckt i ett hål i kylaren. Går utmärkt att borra ett nytt hål i gaveln om det inte redan finns något.
Kanon, då är det rätt grejer jag köpt.
päpplet skrev:Gängat hål? Har du fått en automatkyl så det är de anslutningarna du ser? Då ska det i såna fall vara två likadana under varandra.
Det är en "eftermarknads kylare" jag köpt. Dom är gjorda med oljekylare för att passa både automat och manuell. Det sitter en likadan i min bil nu. Svågern (förre ägaren) bytte kyl något år innan jag övertog den, men han fick inte tag i modellen med hål för termo kontakten. Därför "plockade" jag denna kylare när chansen dök upp. Hålet jag menar är gjort för termo kontakten, jag har sett på någon annan Volvo att den sitter där. Jag blev bara osäker när jag såg hur den skulle sitta fast. Den är (som jag skrivit innan) monterad och sitter "duktigt" fast så jag får väl tro att det ska vara så nu då. Hålet i plasten är "förstärkt" med mässing innanför och det är den som är gängad, men det är kanske bara för att gummibussningen ska fästa bättre
Mejlade ikväll till "skroten på blocket" om kondensorn han hade, får jag inte svar denna gång kollar jag på Skruvat. Dom har satt ner priset nästan 400:-, så den har nästa kommit till "rätt nivå" :roll:

Mvh
Lennart
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]