Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
#746880
Torkfiltret till 740 tror jag kostar drygt 400 spänn nytt så att försöka torka ur ett gammalt tror jag är att vara rent dumsnål. Låt det gamla sitta kvar tills du vet (eller iaf tror) att systemet är tätt sen monterar du det nya filtret snabbt som ögat innan det hinner in fukt :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#746950
päpplet skrev:Torkfiltret till 740 tror jag kostar drygt 400 spänn nytt så att försöka torka ur ett gammalt tror jag är att vara rent dumsnål. Låt det gamla sitta kvar tills du vet (eller iaf tror) att systemet är tätt sen monterar du det nya filtret snabbt som ögat innan det hinner in fukt :)
Precis så skrev jag i inledningen av denna tråd att jag skulle göra. Sedan har det ju "poppat upp" en del mer eller mindre galna idéer. Men "huvudspåret" är fortfarande som jag skrev först. Har fått reda på att en f.d jobbarkompis jobbar för en kylfirma, och har lite extraknäck...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
#747157
Det hade du ja, var bara de sista inläggen som fastnade på minnet :oops: Min bil hade jag sån tur att den redan var konverterad och fortfarande höll tryck så det räckte med att en jobbarkompis fick fylla upp den. 5min tog det och kostade gratis för en fungerande AC :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#747254
päpplet skrev:Det hade du ja, var bara de sista inläggen som fastnade på minnet :oops: Min bil hade jag sån tur att den redan var konverterad och fortfarande höll tryck så det räckte med att en jobbarkompis fick fylla upp den. 5min tog det och kostade gratis för en fungerande AC :)
Det går inte att hålla koll på allt som skrivs, men ibland undrar man om "dom" läser någonting. T.ex. är det ju just nu ett antal om hög tomgång som handlar om i princip samma sak.
Till saken. Min är också konventerad till R134. Det fixade vi när svågern var ägare och röret under kondensorn hade rostat hål på. Så jag har (sedan Autocool slutade skicka burkar på posten) fyllt gasol (förlåt Butan/Propan) sedan dess, c:a en gång om året. Den fungerar kanon hela sommaren och hösten, men den läcker nog lite när jag inte anväder den på vintern. Så jag brukar fylla på tills kompressorn startar igen (c.a en till en och en halv burk) så brukar den gå igen. Men den har alldrig varit helt trycklös, förrän nu då...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
#752822
Hur går det med bilen/AC'n? Börjar ju bli varmare väder nu 8)
Användarvisningsbild
av lennarte
#752829
Det ligger projektet ligger nere just nu. Kollat runt lite på Laga och så. Men 800 - 1000 spänn för en gammal kondensor är lite magstarkt när Skruvat tar 1500:- för en ny. Det kommer till torkfilter och vacumsug och fyllning också. En 1000-sing till. Köper jag nya grejer, fyller jag den på "rätt sätt". Just nu jobbar jag med båten (och trädgåden), så det är fullt upp ändå. Ska åka till en skrot i eftermiddag när jag ändå kör nästan förbi, så vi får se...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
#752873
800-1000 spänn för en beg :shock: Har aldrig riktigt gillat Laga-koncernen medfl. Överpris om man jämför med lokala/riktiga skrotar. Värmen i saaben la av i vintras, 5 min efter att jag köpt den (åkte hem 17,5 mil i kyla) ACC-panelen ville inte mer. Kolla på laga, beg bildelar å alla dom här "internetskrotarna" Efter en utbytesenhet som kostade mellan 6-800 :- :shock: :???: Åkte in till min lokala skrot i skogen.
Dom hade en över disk 50 riksdaler kostade den där :lol: 8) Skulle du köpa en ny så e ju inte det fy skam heller. Då kan du ju rostskydda den från början och då bör den väl hålla i minst 10 år? Känner igen det där, e ju mycke som måste fixas nu när det är vår :mrgreen: :wink:

Sorry för OT. :-DD
Användarvisningsbild
av lennarte
#753029
lennarte skrev:Ska åka till en skrot i eftermiddag när jag ändå kör nästan förbi, så vi får se...
Vi tar inte vara på sådant ?:-/ ??:-/
Sicket jä---a svar, eller?
Han "trodde" han hade en 940 stående med AC i, men den passar ju inte. Någon som vet vad som skiljer? Anslutningarna gissar jag, fästen?. Om man byter rören också? Det finns ju mer att välja på då. Biltema har till 850-in för 900-spänn. Hur passar den. Jag har "kontakter" med Hydroscand genom jobbet så slangar ska inte vara några problem. Någon som vet? Ska vara ledig på torsdag (förutom att jag ska ligga under frugans Passat och leta "knarr") så jag kanske får tid att köra förbi den andra skroten jag har i närområdet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kompe
#753051
Lät inge vidare du :???: :evil: Har du ingen skrot i närheten med självplock? Då brukar man kunna hitta gobitar :-DD
Användarvisningsbild
av lennarte
#753061
Kompe skrev:Har du ingen skrot i närheten med självplock? Då brukar man kunna hitta gobitar :-DD
Walters i Falkenberg har det. Får se längre fram, ska kolla med Kristineheds Bildemontering först. Men, han är ju med i Laga...

Mvh
Lennart

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]