Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svalle8
tjena har problem med min Volvo 940GL 94 med b230FB. Tomgången är skit den pendlar mellan 1000 och 100 och ibland så dör den. när man sen ska köra med den så går det skit,den kommer upp i hastighet och sen så tappar den all kraft tills den baktänder en gång och sen går den ca tio meter till och sen händer det igen. Detta händer när man har lite bensin i tanken. har kollat efter tjuvluft,bytt tändkablar rengjort spjället men ingenting hjälper. Funderar på om det kan vara någon utav bränsle pumparna. Den pumpen som sitter under förar stolen har börjat låta lite på senaste tiden vet inte om det är vanligt eller det betyder att den håller på att ge upp.

MVH Martin
Senast redigerad av 1 svalle8, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Vad jag kommer ihåg så är det väl den i tanken som är dålig om den går dåligt med lite i tanken. Sök i forumet så finner du svar, jag är inte helt säker. Det har skrivits i massor av trådar.
av putte62
Låter som matarpumpsproblem (pumpen i tanken). Är den ur funktion får huvudpumpen endast bensin genom hävertverkan (bensinen går genom ett rör upp ur tanken och genom en slang ner till huvudpumpen under bilen. Vid halvtom tank blir fallhöjden lägre men framför allt ökar risken för att huvudpumpen dels saknar bensin för att "häverten" luftfyllts, dels måste suga luft vilket ger reducerat bränsleflöde samt ojämnt och lägre bränsletryck. Detta skulle kunna vara förklaringen till att pumpen låter annorlunda.
av svalle8
Okej jag ska beställa en ny pump så får vi se om det löser sig. :wink:
Måste det vara någon speciell pump till den motorn som jag har eller går det med vilken b230 pump som helst?
av NilsO
Lambdasonden kan man nog säkert säga att det inte är. Vill man ändå prova kan man helt enkelt koppla bort sonden och starta motorn (den startar och går bra med lambdasonden bortkopplad). Är felet kvar då kan det ju inte gärna bero på sonden.

Man kan ganska enkelt mäta bränsletrycket. Det sitter en "däckventil" på undersidan av fuelrailen. Det ska vara 3 bar med motorn igång och vakuumslangen till regulatorn borttagen. Det får du ju då göra när bilen inte går som den ska. Det är bra att hålla en trasa kring när man kopplar på där. Särskilt om det råkar vara luft i röret kan det spruta ganska vilt.
av svalle8
Idag kom ett nytt problem :( . Vid gas pådrag så accelererar den bra till ungefär 2000 RPM och sen så är det som om den tappar kraft och accelererar sakta till 3000 och sen så accelererar den som vanligt igen. Den misständer också ibland specielt om det spinner lite. är tacksam för snabba svar :wink:
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]