Sida 1 av 2

Startmotor helt död - ibland!

Postat: mån 20 dec 2004, 09:37
av Stefan_745
Hej!

Har ett märkligt problem:

Med jämna mellanrum så vägrar min startmotor/solenoid totalt, inte ett ljud kommer ifrån den. Detta går i cykler och man kan märka att en totalvägran är på gång när det börjar blir en fördröjning mellan nyckelvridningen och att startmotorn slår till. Sedan är det helt kört och man måste vänta ca 15-20 min, då brukar den starta igen utan problem!

Sedan kan det gå veckor utan att problemet uppstår.

Detta har inträffat både i sommarvärme och vinterkyla.. Överhettning nånstans eller bara gammal startmotor?!

Postat: mån 20 dec 2004, 18:00
av Sparkz
Låter som kolen börjar ta slut. Knacka på startmotorn när den inte vill starta, då brukar kolen hoppa in lite. Det är bäst om någon håller nyckeln i startläge samtidigt.

Postat: mån 20 dec 2004, 23:52
av Crille
Finns det larm på bilen ?
Startspärran kan spöka på det sättet som du beskriver.
Men gör kontrollen som Sparkz beskrev först innan du går vidare.

Postat: tis 21 dec 2004, 11:24
av Stefan_745
Ja, det sitter ett larm med startspärr installerat. Trodde ett tag att det var orsaken men är inte helt säker längre.. Några gånger så hjälpte det att pilla lite på säkringen (till larmet) under panelen vid ratten men inte alltid.

Enligt en kille som tittade på problemet så går spänning fram till startmotorn (den gröna tunna kabeln) när man vrider nyckeln. Utesluter det problem med larmet/startspärr eller...?

Postat: tis 21 dec 2004, 17:36
av Sparkz
Ja, det tänkte jag inte på, det är inte ovanligt att larm med startspärr dummar sig. Men har du ström på manöverkabeln ligger felet i startmotorn.
Ett annat problem kan vara jordkabeln från batteriet till motorn. Den går ner längs framvagnsbalken och sitter på fästet till generatorn/servopumpen på höger sida av motorn. Den brukar gå av vid kabelskon där nere. Som test och tillfällig lösning kan man sätta en startkabel mellan batteriet och motorn.

Postat: sön 26 dec 2004, 21:32
av Per
Kolla också så att inte batterikabelskorna är ordentligt åtdragna...hade samma fel på min 960 och började fundera på startspärren till larmet...tills jag kollade batteriet...och mycket riktigt...dåligt åtdragna kabelskor !

Per

Postat: sön 02 jan 2005, 18:34
av Brainy
Testa smörj upp kablarna som går till starmotorn i båda ändar, kan vara glappkontakt någonstans.
/Anders

Postat: tis 04 jan 2005, 00:44
av 960 Regerar
Det kan inte va så att d glappar i låset? Att den missar i läget där den ska tända? Eller har du automatlåda? På min 960 har jag ett problem som uppstår ibland, ett liknande... Men vi har kommit fram till att om man vickar på växelspaken (automat har ju startspärr på P-läge) o samtidigt vrir på nyckeln så hoppar han igång... (oftast) Prova detta... Eller kolen i starten som d andra killarna sagt redan!
MVH o Lycka till //Johnny Cash :twisted:

Postat: tis 25 jan 2005, 14:49
av Stefan_745
Argh...har nu bytt startmotor men problemet kvartstår!? :evil:

Nu hjälper det inte ens att knacka på startmotorn, det gick alltid att starta så med den gamla (vilket iof sig tyder på att det var ett problem där oxå), !

Mitt hopp står nu till att det är startspärren strular och "hänger upp sig" eller liknande. Har fått tipset att koppla förbi den, hur fasen gör man? Det är ett DEFA-larm från ca 1996. Det går som jag skrev tidigare en kabel från tändningen med en säkring på ner till larm-boxen, är det den?


Någon som kan tipsa/har ett kopplingschema?

Postat: tis 25 jan 2005, 17:54
av Sparkz
Titta uppe vid startkontakten, manöverkabeln brukar vara avklippt där, och sen är det påskarvat ett par kablar ner till larmstyrenheten. (Ganska meningslöst eftersom biltjuven ändå är där och river) Testa vilken kabel du får ström på med nyckeln i startläge.
Alternativt under säkringshållaren, kontaktstycket till kontakten på växelspaken ligger där. På bilar med manuell låda är den bara byglad.