Dubbla solenoid flatstiftkontakter på Biltemas startmotor
Postat: mån 28 jan 2013, 00:16
Har en 945:a från 92 där startmotorn har börjat fastnat vid start när det är kallt.
Köpte en Biltema startmotor men är lite ställd för det finns 2 st likadana han flatstiftkontakter på solenoiden och ingen märkning på startmotorn eller någon dokumentation med i kartongen.
Förstår inte varför för jag har bara en hon flatstiftkontakt från startnyckeln.
Q1 Är det någon som har löst det här tidigare med dubbla flatstiftkontakter på Biltemas solenoid?
Har kämpat i helgen med att få bort den gamla startmotorn.
Den undre 18 mm bulten fick jag bort efter att ha läst lite tips på forumet; lyfte upp bilen för att angripa underifrån, kom åt att knacka till på nedre bulten med en hammare och sedan lyckades jag att få in en fast 18 mm nyckel "baklänges" så att jag kunde få rejält kraft mha en kofot mot den fasta nyckeln.
Har sedan under flera timmar försökt att få loss övre bulten mha fast 6 kantig hylsa och flera förlängare akterut, fick lånat ett extra långt handtag.
Har gett upp för med "knutväxel" på stången satt hylsan perfekt men korset gick sönder och med flera raka förlängare ihopkopplade fick jag inte bra fäste hylsa-övre bult, den gled av så nu har jag återmonterat det jag tog loss.
Den övre bulten kanske går att få loss ovanifrån om jag gräver bland slangar mm, dock har jag idag ingen fast ringnyckel utan böj, Mekonomen hade ingen 18 mm startmotornyckel.
Q2 Ni som har bytt startmotor på tex 940 hur fick ni loss övre bulten?
/Stefan
Köpte en Biltema startmotor men är lite ställd för det finns 2 st likadana han flatstiftkontakter på solenoiden och ingen märkning på startmotorn eller någon dokumentation med i kartongen.
Förstår inte varför för jag har bara en hon flatstiftkontakt från startnyckeln.
Q1 Är det någon som har löst det här tidigare med dubbla flatstiftkontakter på Biltemas solenoid?
Har kämpat i helgen med att få bort den gamla startmotorn.
Den undre 18 mm bulten fick jag bort efter att ha läst lite tips på forumet; lyfte upp bilen för att angripa underifrån, kom åt att knacka till på nedre bulten med en hammare och sedan lyckades jag att få in en fast 18 mm nyckel "baklänges" så att jag kunde få rejält kraft mha en kofot mot den fasta nyckeln.
Har sedan under flera timmar försökt att få loss övre bulten mha fast 6 kantig hylsa och flera förlängare akterut, fick lånat ett extra långt handtag.
Har gett upp för med "knutväxel" på stången satt hylsan perfekt men korset gick sönder och med flera raka förlängare ihopkopplade fick jag inte bra fäste hylsa-övre bult, den gled av så nu har jag återmonterat det jag tog loss.
Den övre bulten kanske går att få loss ovanifrån om jag gräver bland slangar mm, dock har jag idag ingen fast ringnyckel utan böj, Mekonomen hade ingen 18 mm startmotornyckel.
Q2 Ni som har bytt startmotor på tex 940 hur fick ni loss övre bulten?
/Stefan