Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#722261
Frågan är bara om man anser att det är värt typ 1500 spänn bara för att få upp vikten 200kg
Du måste ha BE körkort för att ha nytta av det eftersom du kommer över 3500kg i totalvikt. Det räcker kanske med den nya B+ eller vad det nu heter. I mitt fall har jag en båt och båttrailer (reggad) med en bruttovikt på över 1800kg. Med B eller det nya B+ hade jag "åkt på lappen" för olovlig körning, Med BE ha jag behörighet att dra ekipaget, men åker på överlast om "dom" är "kinkiga".

Mvh
Lennart
av Karlie
#722372
lennarte skrev: Du måste ha BE körkort för att ha nytta av det eftersom du kommer över 3500kg i totalvikt.

Mvh
Lennart

Har BE-kort sedan några år tillbaka, så det är lugnt. :) Lite utav den anledningen jag känner att det kan kanske vara värt. Drar en del biltransporter och lite annat tungt emellanåt, så ska man nu ha kvar bilen ett tag är det kanske lika bra att investera i en förstärkningssats och en ny regbes.
Användarvisningsbild
av lennarte
#722390
Då tycker jag du ska satsa på det. Det var inga större problem att sätta dit förstärkningen. Dock rekommenderas en vinkelborrmaskin och en eller två svetstänger. Gärna mindre modell.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#723410
Jag hade för första gången riktig nytta av "mina förstärkningar" och BE kort (tog i våras) igår. Hämtade frugans bil i Ullared, se annan tråd (Bränsleproblem B234F). Nästan 2000kg efter, men det gick "som en dans" och nästan lagligt (felande c:a 100 kg). Det är skillnad att "köra" med en riktig boggie kärra (2000kg totalvikt) än och "snåla" med totalvikten som man fick göra innan.

Mvh
Lennart
av hakano
#1241276
JE Jr skrev:Nja de där 1900kg är något av en slamkrypare. Enligt uppgift är 900-serien (ev även 700-serien?) godkända för 1900kg i Tyskland, och om man sedan importerar en sådan reggad med 1900kg dragvikt så verkar det ofta följa med i Sverige, trots att det vad jag förstår borde vara så att de skulle ha sänkt det till 1800kg vid inreggningen.
Har Volvos svenska monteringsanvisning till förstärkningssatsen och det står 1900 kg på framsidan av den.

Ja, vi får väl se vad dom säger i övermorgon. Skall reg.besiktiga en 945:a med förstärkningssatsen monterad. Draget godkänt för 1900 kg.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]