945 Ltt -97 kallstartsproblem - FIXAT
Postat: mån 21 jan 2013, 12:31
Hej!
I två år har jag haft bilen och samma visa varje vinter. Så fort temperaturen sjunker under ca minus 5 så blir man nervös om den ska starta eller inte. Antingen så går den igång direkt eller så får man gnugga startmotorn VÄLDIGT länge och samtidigt hjälpa till med gasen(!). Den metoden resulterar då oftast i att den (såklart) hostar igång och bluddrar en del i ca 30 sekunder innan den går rent. När den väl går rent igen så är tomgången helt normal och bilen går bra på alla varvtal (det gör den alltid). Dock, den här startmetoden kräver rejält med ström och jag börjar bli trött på att be grannar om startkablar och att köpa nya batterier...
Felsökning / reparation:
- Inga som helst felkoder (3 olika verkstäder har under åren kollat)
- bränslepump (endast en, i tanken, på denna modell) funkar som den ska
- bränslerelät slår alltid till (jag lyssnar alltid innan jag vrider om för att se om det nå´n gång inte skulle klicka i)
- bränslefilter bytt
- nytt batteri
- ny tempgivare
- varenda(!) kopplingspunkt genomgången i motorrummet (slipat stift, smort och fixat)
- gått igenom fördelare, tändkablar och spole
- bytt stift
- startgas har aldrig hjälpt men det beror nog mer på svårigheten att spruta in den på nå´t lämpligt ställe. Var 17 är bäst? Jag brukar skruva isär luftslangen strax före spjällhuset men... Kanske tyder det på att problemet inte ligger i bränslet ändå?
- nybesiktigad i december med toppen avgasvärden etc.
- mm, mm...
Ingenting hjälper! Jag vet att det "bara" är en liten grej nå´nstans som inte mår bra men vilken? Är det plusgrader så är det inga som helst problem. Om det sen är minus fem eller minus tjugo verkar heller inte spela nå´n större roll.
Min teori just nu är att det har nå´t med bränsletrycket att göra men eftersom bilen går hur bra som helst (och alltid har gjort det) under alla förhållanden (kall som varm, sommar som vinter) när den väl startat så tänkte jag att det hade med nå´n backventil att göra. Att "2 sekunder" soppapump inte skulle räcka för att trycka bensin hela vägen från tanken till spridarna. Bytte därför bränslefilter (med backventil i efter vad jag förstår) men ingen skillnad.
Eftersom man måste låta bilen stå åtminstone 12 - 14 timmar efter körning innan problemet uppstår (oavsett antalet minusgrader) så kändes detta oxå som en rimlig tanke. Dessutom brukar det underlätta lite om man slår på tändningen och låter pumpen gå en runda för att sen slå av och vänta några minuter tills det klickar till i relät framför växelsaken för att sedan göra om proceduren. Detta hjälper som sagt lite grand, ibland, inte alltid...
Av alla trådar jag läst på olika forum och alla jag pratat med så kommer denna <http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60> närmast mina bekymmer. Har dock (självklart) gjort i princip samma felsökning som "Skägget", alltså letat mig igenom alla kablar (förutom styrdonet) men...
Mvh,
//Henrik
I två år har jag haft bilen och samma visa varje vinter. Så fort temperaturen sjunker under ca minus 5 så blir man nervös om den ska starta eller inte. Antingen så går den igång direkt eller så får man gnugga startmotorn VÄLDIGT länge och samtidigt hjälpa till med gasen(!). Den metoden resulterar då oftast i att den (såklart) hostar igång och bluddrar en del i ca 30 sekunder innan den går rent. När den väl går rent igen så är tomgången helt normal och bilen går bra på alla varvtal (det gör den alltid). Dock, den här startmetoden kräver rejält med ström och jag börjar bli trött på att be grannar om startkablar och att köpa nya batterier...
Felsökning / reparation:
- Inga som helst felkoder (3 olika verkstäder har under åren kollat)
- bränslepump (endast en, i tanken, på denna modell) funkar som den ska
- bränslerelät slår alltid till (jag lyssnar alltid innan jag vrider om för att se om det nå´n gång inte skulle klicka i)
- bränslefilter bytt
- nytt batteri
- ny tempgivare
- varenda(!) kopplingspunkt genomgången i motorrummet (slipat stift, smort och fixat)
- gått igenom fördelare, tändkablar och spole
- bytt stift
- startgas har aldrig hjälpt men det beror nog mer på svårigheten att spruta in den på nå´t lämpligt ställe. Var 17 är bäst? Jag brukar skruva isär luftslangen strax före spjällhuset men... Kanske tyder det på att problemet inte ligger i bränslet ändå?
- nybesiktigad i december med toppen avgasvärden etc.
- mm, mm...
Ingenting hjälper! Jag vet att det "bara" är en liten grej nå´nstans som inte mår bra men vilken? Är det plusgrader så är det inga som helst problem. Om det sen är minus fem eller minus tjugo verkar heller inte spela nå´n större roll.
Min teori just nu är att det har nå´t med bränsletrycket att göra men eftersom bilen går hur bra som helst (och alltid har gjort det) under alla förhållanden (kall som varm, sommar som vinter) när den väl startat så tänkte jag att det hade med nå´n backventil att göra. Att "2 sekunder" soppapump inte skulle räcka för att trycka bensin hela vägen från tanken till spridarna. Bytte därför bränslefilter (med backventil i efter vad jag förstår) men ingen skillnad.
Eftersom man måste låta bilen stå åtminstone 12 - 14 timmar efter körning innan problemet uppstår (oavsett antalet minusgrader) så kändes detta oxå som en rimlig tanke. Dessutom brukar det underlätta lite om man slår på tändningen och låter pumpen gå en runda för att sen slå av och vänta några minuter tills det klickar till i relät framför växelsaken för att sedan göra om proceduren. Detta hjälper som sagt lite grand, ibland, inte alltid...
Av alla trådar jag läst på olika forum och alla jag pratat med så kommer denna <http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60> närmast mina bekymmer. Har dock (självklart) gjort i princip samma felsökning som "Skägget", alltså letat mig igenom alla kablar (förutom styrdonet) men...
Mvh,
//Henrik