Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kalepe
VOLVO 945 1998
SRS-lampan vill inte slockna. Läst äldre trådar utan att blivit klokare. Enkel fråga till dig, som kan din 945. Enl. kopplingsschemat finns en SRS säkerhetskrets (nr 931 i kopplingsschema), var sitter den?? Vet du även vad den gör??
Tänkte börja min felsökning där.
Mvh Lennart i Götet
av NilsO
Hej,

den sitter i instrumenthuset. Åtminstone på det hus jag kollat är den ett litet paket, ingjuten i plast, och sitter på foliekretskortets framsida, längst till höger (båda sett från förarplats). Jag har för mig att det sitter något annat i det "paketet" med, som inte har med SRS-lampan att göra.

Jag *tror* kretsens funktion är att tända lampan när man slår på tändningen och sedan släcka den när motorn startar (dvs när laddningslampan slocknar) eller när man haft på tändningen tillräckligt länge (10 sekunder eller så). SRS-enheten ger nog bara signal att tända lampan när den upptäcker ett fel. Men det är mest gissningar, jag har inte kollat även om jag funderat en del över just den kretsen.

Att läsa ut felkoder är tyvärr inte så lätt på 97 och 98.
av kalepe
Tack alla för snabba svar. Jag har jobbat med bilen under tiden men inte just med SRS-lampan. Måste kolla detta med felkoder. Jag har haft en 745 tidigare så jag måste lära om för 945. Jag återkommer med antingen nya frågor eller något resultat av min felsökning förmodligen tidigast mellandagarna.
God helg och tack än en gång
Lennart
av TourettesGuy
SRS-lampan släcker man inte själv på nyare modeller......har själv en 965 97´a och ska släcka SRS-lampan i veckan på Bilia efter ha bytt en kontaktrulle i ratten själv...hoppas verkligen den slocknar..........annars blir det nog skroten...

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]