Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MeckarNicke
Hej har ett problem. Jag ska komma åt luckan till soppa pumpen ifrån bagage utrymmet. Men jag får inte loss inredningen framför reservhjuls baljan. luckan till reservhjulet kan jag vika fram men inte den skruvade lyckan framför. Jag har lossat muttrarna vid baksätet men den sitter fortfarande fast vet inte om det bara är att vollda eller om jag ska lossa något mer.

Tacksam för svar/Färsk volvo meck :???:
av NilsO
Hej, om det är 91 eller 92 lossar man de tre muttrarna och drar sedan hela skivan framåt (antar att du fällt ner baksätet). Tricket om den inte lossnar lätt är att "böja" den lite så att bakkanten hålls platt nertryckt samtidigt som den går fri där fram medan man drar. Det är inget svårt och kräver inget våld när man väl kommit på hur det sitter ihop. Det är antagligen samma på äldre årsmodeller, men kan inte lova eftersom jag inte gjort det på någon sådan. Mvh
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Hej det är ganska enkelt när du monterat bort skruvarna som håller gångjärnen
så skall du pressa skivan fram o tillbaks den sitter på 2 hakar så det är till att rycka i den så släpper den så småningom!

ps byta soppapump eller tankmätare är ett dj-a jobb på dessa bilarna ba så du vet alltså

lycka till /olof
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är nästan lättare att ta ner hela tanken än att fiska upp tankarmaturen genom det underdimensionerade hålet i golvet :roll:
av NilsO
päpplet skrev:Det är nästan lättare att ta ner hela tanken än att fiska upp tankarmaturen genom det underdimensionerade hålet i golvet :roll:
Jag kan inte hålla med om att det är så besvärligt – åtminstone inte på 740 91–92 och 940 (tidigare årsmodeller vet jag inte). Det besvärligaste där har varit slangarna som alltid krånglar lite, men dem måste man ju ändå lossa om man skulle ta ner tanken. Och så är det ju otrevligt med bensinångorna. Tankarmaturen vrider man medan man tar ut den så den kommer ut upp och ner – då är det inga problem.

Mvh
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
päpplet skrev:Det är nästan lättare att ta ner hela tanken än att fiska upp tankarmaturen genom det underdimensionerade hålet i golvet :roll:
skojjar du?
Går ju på en pisskvart
Användarvisningsbild
av päpplet
Nu har jag iofs aldrig bytt på en 745 men på min 744 höll jag på i en hel dag innan jag lyckades byta den där helvetesskapelsen :roll: Släpper man ner tanken blir det ju lite mer plats för händerna att få loss slangarna

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]