945 -98: AC - problem, felsökning och lösning
Postat: tis 10 jul 2012, 23:37
Hej!
Mitt första inlägg på forumet och jag tänkte dela med mig av min felsökning av AC.
Köpte bilen igår med defekt AC (manuell sådan), men enligt säljaren var systemet provtryckt och fullt. Jojo tänkte jag, den läcker väl som ett såll. Men jag gav den ändå ett par timmars felsökning/mekande nu ikväll;
1. Jag började med att kortsluta kontakten vid tryckgivaren (torkburken) men kompressorn startade inte. Alltså åtminstone elfel.
2. Kopplade då spänning direkt från batteriet till röd-grön kabel och kompressorn klickade igång direkt, alltså ingen spänning kommer från panelen.
3. Monterade tillbaka tryckgivarkontakten, demonterade mittkonsollen och tog ut "klimatpanelen". Mätte och fick inte ut nån spänning på röd-grön här heller, det närmar sig...
4. Kopplade loss alla kontakter och vakuumslangar från klimatpanelen och noterar att det sitter ett kretskort och lite annat smått och gått där. Jag har ju inte mycket att förlora så jag ger mig på att öppna och kika. Jobbar med bland annat elektronik så jag tänker att om det är det något knas på kretskortet borde det kunna fixas av mig själv.
5. Inte helt lätt att öppna klimatpanelen, men efter att man böjt upp några metallbleck på nåt som liknar en kylfläns (fast det inte är det) så kan man skruva bort ett antal skruvar och titta på kretskortets undersida (lödsida). Jag ser då direkt en så kallad kall-lödning (en lödning som tappat kontakten med kretskortet och/eller komponenten som löds fast). Det beror oftast på värme och/eller vibrationer. Tennsuger, gör en ny lödning, skruvar ihop och testar i bilen.
6. Fixat! Nu startar komressorn och det flödar in underbar kall luft i kupén :D Kostnad 0:- men ett par timmars jobb totalt.
Jag är lite förvånad att förra ägaren verkligen menade vad han sa med att systemet var trycktestat och fyllt. Speciellt med tanke på att alla fyra hjulen satt monterade med fel rullriktning samt att ena fjäderbenet fram inte var ihopskruvat ordentligt.
Nu återstår att byta ventilkåpspackning, fixa ett mindre avgasläckage mellan downpipe och turbo (lösa muttrar), samt byta ut några trasiga lampor för belysningen i panelen/strömställare.
Tack för mig!
Mitt första inlägg på forumet och jag tänkte dela med mig av min felsökning av AC.
Köpte bilen igår med defekt AC (manuell sådan), men enligt säljaren var systemet provtryckt och fullt. Jojo tänkte jag, den läcker väl som ett såll. Men jag gav den ändå ett par timmars felsökning/mekande nu ikväll;
1. Jag började med att kortsluta kontakten vid tryckgivaren (torkburken) men kompressorn startade inte. Alltså åtminstone elfel.
2. Kopplade då spänning direkt från batteriet till röd-grön kabel och kompressorn klickade igång direkt, alltså ingen spänning kommer från panelen.
3. Monterade tillbaka tryckgivarkontakten, demonterade mittkonsollen och tog ut "klimatpanelen". Mätte och fick inte ut nån spänning på röd-grön här heller, det närmar sig...
4. Kopplade loss alla kontakter och vakuumslangar från klimatpanelen och noterar att det sitter ett kretskort och lite annat smått och gått där. Jag har ju inte mycket att förlora så jag ger mig på att öppna och kika. Jobbar med bland annat elektronik så jag tänker att om det är det något knas på kretskortet borde det kunna fixas av mig själv.
5. Inte helt lätt att öppna klimatpanelen, men efter att man böjt upp några metallbleck på nåt som liknar en kylfläns (fast det inte är det) så kan man skruva bort ett antal skruvar och titta på kretskortets undersida (lödsida). Jag ser då direkt en så kallad kall-lödning (en lödning som tappat kontakten med kretskortet och/eller komponenten som löds fast). Det beror oftast på värme och/eller vibrationer. Tennsuger, gör en ny lödning, skruvar ihop och testar i bilen.
6. Fixat! Nu startar komressorn och det flödar in underbar kall luft i kupén :D Kostnad 0:- men ett par timmars jobb totalt.
Jag är lite förvånad att förra ägaren verkligen menade vad han sa med att systemet var trycktestat och fyllt. Speciellt med tanke på att alla fyra hjulen satt monterade med fel rullriktning samt att ena fjäderbenet fram inte var ihopskruvat ordentligt.
Nu återstår att byta ventilkåpspackning, fixa ett mindre avgasläckage mellan downpipe och turbo (lösa muttrar), samt byta ut några trasiga lampor för belysningen i panelen/strömställare.
Tack för mig!