Sida 1 av 1

Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: tor 31 maj 2012, 22:07
av Nicolai
Det börjar luta åt kopplingsbyte då det känns som om man inte trampat ur till 100% trots att pedalen är i botten samt att det hugger en del både när man kopplar ur och släpper upp pedalen (samt viss ryckning vid start på 1:an eller backen).

Jag har hittat följande instruktion på Garaget för lamellbyte på 940 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 4#p3008088):
Ja har bytt lamell både på m47 och m90 de du måste göra är att låsa kopplingscylindern, lossa spakstället, kardan, sedan släppa ner vxllåds balken sedan lossa alla bultar då får du ner lådan och byter uttrampningslagret, och sedan skruvar du loss tryckplattan och då får du ner tryckplattan + lamellen sedan upp med ny lamell och tryckplattan och innan du drar åt plattan helt centrerar du den med ett centreringsdon och har du inte de gör du som ja ett mindre järnrör där du tejpar så den går in i motorn sedan lite större till centrumet i lamellen och sedan centrerar du den och drar åt och tillbaka med allt igen
Jag har tänkt byta lameller, urtrampningslager, stödlager, tryckplatta och vevaxeltätning. Dock har jag förstått att det går lite annorlunda (svårare) till på S90/V90, pga den delade bakaxeln. Är det någon som kan tipsa om hur man lossar kardanaxeln?

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: tor 31 maj 2012, 22:34
av SA4AQS
Jag lät volvo byta min koppling på min fd 965a då det inte är så kul att ligga i gruset hemma och göra det.
Men priset blev i alla fall
Arbete 2555:-
Komplett koppling 2662:-
Urkopplings lager 226:-
Kulskål 30:-

Så det är ganska billigt att låta verkstad göra jobbet dessutom så har du garanti om de råkar göra fel.

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: fre 01 jun 2012, 12:30
av Nicolai
En koll med Bilia Segeltorp visade att de tar drygt 6.000 kr för byte av lameller och urtrampningslager. Om även vevaxeltätning ska bytas fanns inget fast pris, men det blir då enligt uppgift "över 10.000 kr".

Ambitionen är därmed fortfarande att göra detta själv tillsammans med en släkting som bytt kopplingar förr (dock ej på 960/V90) och jag tar tacksamt emot tips, särskilt angående hur kardanaxeln lossas.

Jag har också insett att stödlager inte finns på denna bil.

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: fre 01 jun 2012, 12:41
av SA4AQS
Ca mer än ett halvår efter kopplingsbytet gick min vevaxeltätning sönder hittar inte kvittot men det var inte så dyrt faktist och gör man det sammtidigt som kopplings bytet så är ju halva jobbet redan gjort.

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: tor 03 mar 2016, 07:50
av Nicolai
Ja, detta problem har inte blivit bättre med tiden. Det är svårt att säga om det blivit sämre, men på vintern går ju allt trögare med växellådan. Jag har i alla fall tröttnat och vill göra bytet så snart som möjligt.

Därmed åter till trådens titel; är det någon som har gjort detta på 960/V/S90 med delad bakaxel?

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: fre 01 apr 2016, 17:05
av Nicolai
Är det någon som vet om det är samma koppling till M90 oavsett motor? På Vparts anger de enbart motornummer B6254FS (2,5-litersvarianten), men jag har B6304S2 (3,0).

http://vparts.se/se/volvo-v90/reservdel ... sachs.html

Vparts har bra pris, 2.150 kr. Volvo tar 4.652 kr för samma delar (koppling, lamell, urtrampningslager).

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: fre 08 apr 2016, 11:04
av Nicolai
Delar är nu fixade, så jag lyfter tråden för eventuellt svar på ursprungsfrågan för imorgon gäller det! :)

Re: Hur lossa kardanaxel på V90 vid kopplingsbyte

Postat: fre 08 apr 2016, 11:19
av robinb3rgsten
Vad ska va så speciellt på dessa bilar? Ja har aldrig varit under någon men undrar vad som ska vara svårare för att det är delad bakaxel?