Sida 1 av 3

"Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling *LÖST*

Postat: tis 08 maj 2012, 21:06
av Nicolai
Jag har nyligen köpt en V90 från -98 med manuell låda som är tänkt att bli familjens bruksbil. Körsträckan ligger på knappt 20.000 mil. Några saker måste dock ordnas till inför sommarsemestern.

1. Ibland känns det som om kopplingen inte riktigt "kopplar ur" till 100 procent, trots att pedalen trycks i botten. Dragläget ligger där det ska, men trots att pedalen är helt nedtryckt kan man känna ett litet motstånd i spaken och ibland höra ett svagt klickljud. Det känns helt enkelt i spaken som om man skulle ha slarvat med att trycka ned pedalen. Dessutom finns ett läge precis ovanför golvet när man känner att det börjar "ta" lite grann, trots att det "riktiga" dragläget ligger när pedalen är halvvägs uppe.

Jag har dragit slutsatsen att detta måste bero antingen på att lamellerna inte går isär som de ska pga något mekaniskt fel eller motstånd alternativt någon defekt i själva lamellerna. Min tanke är att defekt kopplingscylinder borde ha påverkat dragläget och därför inte kan vara aktuellt här. Felaktig slutsats?

2. När bilen står parkerad (eller när man kör för den delen) ligger bilen 1-2 cm lägre över bakhjulen jämfört med framhjulen. Knappt märkbart, men det syns om man tittar noga. Är Nivomat-dämparna möjliga att reparera, eller är byte enda utvägen? Jag ska inte dra husvagn, så jag har övervägt att konvertera till vanlig dämpare. Vad är prisskillnaden och hur påverkas komforten? Hur snabbt kan jag vänta mig att detta försämras om inget görs?

Sv: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: tis 08 maj 2012, 21:59
av tompathepilot
Rent generellt så skall oftast hjulhuset vara närmare hjulet bak eftersom hjulhuset har en lägre skärning, skulle inte se speciellt snyggt ut med samma avstånd mellan hjulhus fram och bak. Skulle se lite tuning-beemer ut... Nivomaterna skall pumpa upp sig under körning annars är de slut. Mina sätter sig kanske 2cm på en natt, vilket jag tycker är acceptabelt om funktionen finns när man kör.

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: tis 08 maj 2012, 23:44
av SA4AQS
Nivomaterna är det nog inget fel på och nej dom går inte att laga.

På bilar med hydralisk koppling kan det bli lite konstigt när man har låg nivå på bromsvätskan eventuelt att det att det kan finnas luft i systemet för kopplingen.

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: ons 09 maj 2012, 20:04
av Nicolai
Tack för svaren! Jag ska se om jag kan lufta kopplingen på något sätt. Bromsvätskenivån är normal vad jag kan se. Annars måste väl kopplingen plockas ned, antar jag.

På den gamla 745:an vi har (41.000+ mil) ser det faktiskt ut att vara lika mycket luft i hjulhusen både fram och bak, och ingen har bytt något på 10.000-tals mil vad jag vet. Hela V90:n ligger ett par cm lägre både fram och bak.

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: ons 09 maj 2012, 21:08
av SA4AQS
Ja men 960-S/V90 går inte och jämföra med 740/940

Sv: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: fre 11 maj 2012, 10:19
av tompathepilot
Det är just nivomaterna som gör fjädringen så skön, bilen är ju alltid i nivå när vanliga bilar oftast är höga bak för att ha lite marginal till lastning. Blir nästan som S-klassens luftfjädring :mrgreen:

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: fre 11 maj 2012, 14:42
av kalles
Nivåmaterna är kanon men dyra, men det kostar å ligga på tåpp. Jag brukar köpa beg. på blocket har funkat hitils :lol:

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: mån 14 maj 2012, 16:41
av Nicolai
Ögat kan luras ibland. Det kan också spela in att vår gamla 745 har 185/65 i däckdimension medan V90 har 195/65.

Jag har mätt avståndet från mark till undre dörrkant på båda bilarna och kommit fram till att höjden är som den ska. Efter att ha stått still i en vecka hade V90:n sjunkit 1 cm i bakkant, vilket känns godkänt. Måtten var som följer:

745: fram 32 cm, bak 34 cm
V90: fram 32 cm, bak 33 cm.

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: tor 01 nov 2012, 20:48
av Nicolai
Jag tänkte uppdatera denna gamla tråd med att något obegripligt har hänt. Efter ett halvår och 700 mil har kopplingen inte blivit varken bättre eller sämre - förrän i tisdags när jag bytte kylarelement. När bytet var kvar hade kopplingen plötsligt lagat sig själv! Bromsvätskenivån är fortfarande normal.

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Postat: tor 15 jan 2015, 23:08
av Nicolai
Några år har gått, men problemet tycks bestå i varierande grad. Två olika mekaniker på olika verkstäder har provkört bilen och tycker att något känns konstigt, men anser det inte motiverat att riva kopplingen då bilen är såpass körbar. Situationen kan beskrivas så här:

- Med kopplingspedalen i botten känns ändå en viss tröghet i växelspaken.
- Trögheten förvärras i kall väderlek. (Att jag trodde att kopplingen lagat sig själv i inlägget ovanför berodde på att bilen värmts upp efter en längre stund i gör-det-själv-hallen)
- Trögheten försvinner vid dubbeltrampning (vilket jag tillämpar alltsom oftast)
- Problemet avtar ju högre varvtal motorn har vid växlingspunkten
- Om man vid stillastående lägger i 1:an med kopplingspedalen helt nedtryckt går det att skönja att bilen rör sig några millimeter
- Att lägga i backen brukar märkligt nog kännas helt smärtfritt
- Bromsvätskenivån är normal

Någon som har någon ljus idé?