Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Bilen var på verkstan igår, stod inomhus då rätt länge körde sen hem den och parkerade ute.
En 940 från 1996 med automat. Soppan var nästan slut, på reservern.
Idag skulle jag åka till bilprovningen på efterkontroll.
Startade bilen ca 11 grader kallt, gick igång med lite gaspådrag och backade ut en bit, då dog motorn.
Försökte starta flera gången, den tänder (om jag ger gas) men vill se inte riktigt starta.
Händer alltså mer än bara "njö njö njö", mer som "drurr drurr drurr", men vill ändå inte riktigt.
Avbokade tiden på bilprovningen.
Fyllde på 10 liter 98 oktan från reservdunk som jag köpte idag.
Hällde också i en flaska k-sprit.
Startade med gaspådrag nån timme senare men samma resultat, försökte typ 3 gånger.
Åkte å köpte startgas och sprejade in. Men inte nån skillnad.
Lossade ett tändstift, såg hyfsat fräscht ut (nåt år gammalt) men luktar en del bensin.
Har ingen motorvärmare.

Vad kan jag göra för att få igång eländet? (såna dagar man funderar på att byta bil)

Tar tacksamt emot tips.

Så här i efterhand borde jag kanske låtit den gå på tomgång några minuter innan jag backade ut.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ladda batteriet och gör ett nytt försök. Jag fattar inte riktigt hur druurr låter, var det som om startmotorn slirade på startkransen eller gick motorn runt väldigt lätt?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av leifer
Batteriet är fräscht, men förvisso börjar väl till sist krokna om jag upprepar startförsök.
Motorn går runt och tänder nästan. Försökte med ljudet beskriva att det händer mer än att startmotorn drar runt utan att den tänder, dvs den tänder litegrann, nästan så att den startar.
Undrar om det är fukt och om man då måste ställa den i varmgarage (vilket kan bli svårt). Och om den blivit sur, dunstar överskott på soppan från tändstift etc av sig självt i kylan?
Användarvisningsbild
av White
Jag tror du har fått en ispropp i bränslesystemet! Ställ bilen i varmgarage ett bra tag och prova sedan. K-sprit måste man ha i
INNAN man fått ispropp, i förebyggande syfte. Ett bra tips är att alltid försöka ha bilen så fulltankad som möjligt, då slipper man
mycket kondens som kan bilda isproppar.
Användarvisningsbild
av leifer
Jo brukar bara noga med att ha mycket soppa i på vintern, men blev slarvigt denna gång tyvärr.

Ett tips jag hörde är att köra med E85 istället för k-sprit. Sprit som sprit alltså.
Då kan man få bättre effekt.
Funderar på att köra med blandning framöver.
Ex 50% E85 och 50% bensin.

Ska bli mildare på måndag så väntar med nästa start till måndag och häller i 10 liter E85 imorgon.
Startar den inte på måndag så blir det bogsering till verkstan.
Ev kan jag få tillgång till varmgarage imorgon, men tror det inte är så stor chans.
Användarvisningsbild
av Vojje
leifer skrev: Funderar på att köra med blandning framöver.
Ex 50% E85 och 50% bensin.
och du tror att du kommer att få mindre problem av det :lol:
Användarvisningsbild
av leifer
Problemet löst!

Kom på att jag har Falck Euro Assistant, så jag ringde dom (kostar ingenting extra). Efter ca 2 timmar dök det upp en kille med en stor bärgartruck. Vi felsökte och han sprajade startgas in i vevhusventilationen typ istället för via filtret. När det inte hjälpte kollade vi tändstiften (jag hade en nyckel) som visade sig vara blöta av soppan. Så vi bytte till 4 andra jag hade som varit i något bättre skick dessutom. Alternativt hade man kunnat ta en tändare så att dom blivit torra med eld. Visade sig också att en topp på ett tändstift satt så löst att den lossnade. Tydligen måste man skruva åt dom från början! Aldrig hört förut. Efter bytet av tändstift startade den snällt. Kan vara så att min kallstartsgivare är lite dålig, för jag brukar ge lite gas vid start etc och det ska man ju inte behöva göra, för då riskerar den bli sur. Sen är det nog inte fel att låta den stå på tomgång nån minut vid kallstart i extra kallt väder innan man kör iväg.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]