Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robins
Som rubriken lyder så gick temp mätaren upp på rött imorse när jag skulle åka till jobbet. Gick ut och startade bilen och lät den gå ca 15 minuter på tomgång, skrapade rutorna när jag hörde att kylflakten slog igång, när jag tittade in var temp mätaren en bit över mitten, efter att ha åkt iväg och kört ca 50 meter började mätaren stiga så åkte tillbaka till parkeringen och när jag stängde av motorn visade tempmätaren på det röda fältet, bilen fick stå i ca 30 min innan den startades igen, då gick den som den ska! Felet är ispropp, men frågan är vilka skador motorn kan ha fått när den blev så varm? Eller kan den klara sej oskadd av att bli så varm? Motorn är en ltt med rött motorblock, vet ej beteckningen på den. Tacksam för svar! M.V.H Robin
av Robins
Det låter lovande! Ska byta glykol imorgon! Om det värsta skulle ha inträffat, vad kan det kosta att få det åtgärdat? Rätta mej om jag har fel men en motor som kokar ryker det väl rejält kring? Tack för snabbt svar!
Användarvisningsbild
av White
Om du lämnar till verkstad kommer det att dra iväg till en del pengar. Lyfta toppen i sig är väl inget större arbete, men alla bultar på
avgassidan brukar sitta som bara f#n rent, speciellt på en turbomaskin, så det kan ta lite tid.

Nya pinnbultar till toppen är ganska dyra, nya packningar är väl kanske inte så våldsamt dyrt, plana toppen kanske en femhundring
om du får det gjort på en mekanisk-verkstad. Är sedan toppen skev mer än 0,5mm i längdled och 0,25mm på tvären måste den bytas,
du får inte plana mer på en turbomotor då risken för spikningar blir för stor.

Räkna med runt 8.000-10.000kr för jobb och material på en auktoriserad Volvoverkstad. Då ingår kamrem och lite olika tätningar som
är bra att byta när allt ändå är av.
av Robins
Ja det var ju en liten slant!! Kan man märka på hur motorn går om toppen är skev eller om det är topp packningen som gått? För som sagt när bilen startades efter 30 min gick den som vanligt!
Se om du har vatten på oljestickan eller olja i kylarvattnet,om det bubblar i kylbehållaren, om det ryker vit på avgaserna då har du fel på topplocket.Jag tror du har klarat dig från problem då du stannade så snabbt.
Användarvisningsbild
av emwtur
grundtipset är väl att inget blir värre av att du kör bilen så länge du kollar;
- ingen olja i vattnet.
- inget vatten i oljan.
- ingen vitrök från avgaserna
- inga bubblor i expansionskärlet
av Robins
Känns skönt att få så många svar som är så positiva! Bilen ryker inte mer nu än den gjort tidigare, går som den brukar göra, en kompis hämtade den nu så den får stå i ett garage och Tina över natten, ska kolla över den ordentligt imorgon och hoppas på det bästa! Hur långt ska man köra för att se om det kommer vatten eller olja där det inte ska vara?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]