Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Boijen
Hej!
Har gjort rent allt som har med vevhusventilationen o göra men fortfarande är det högt tryck.
Hur är enklaste sättet att fixa extra ventilation i ventilkåpan, med en slang vidare till en catchtank med filter på toppen? Går det gänga på nån nippel så man får dit slangen? Eller måste man svetsa Hur har ni gjort? Gärna lite bilder! :D
B230fk -96 gäller det

Tack så länge! :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat kompet i motorn det kanske kommer förbi tryck p.g.a. dåliga kolvringar.

Mvh GK
av Boijen
gnestakalle skrev:Har du kollat kompet i motorn det kanske kommer förbi tryck p.g.a. dåliga kolvringar.

Mvh GK
Kompet har jag inte kollat ,Min tanke var också att det kan vara kolvringarna som är dåliga. Är ju mycket jobb att byta tyvärr. 27000 har motorn gått
av Boijen
White skrev:Finns oljepåfyllningslock med slanganslutning för ventilation, satt på bl.a B20 men passar även på B230.
Men på vilket vis yttrar sig övertrycket?

Bild
Ett sånt lock borde ju funka fakstiskt :) Det rinner alltid massa olja från oljepåfyllningslocket, tar jag bort locket o håller handen över flåsar det ganska bra.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om den nu trycker ut olja vid locket och du sätter dit ett lock med slanganslutning, var hade du tänkt att den slangen skulle ta vägen för det kommer antagligen att rinna olja i den. Du måste nog gå till botten med vad orsaken är till ditt problem.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
Ett problem med läckande oljepåfyllningslock beror på gammal hård packning och kapilärverkan som uppstår om det är oljefilm på packningen när du skruvar på locket. Byt packning och torka riktigt torrt på anläggningsytorna innan locket skruvas dit.

Om du skaffar ett sådant lock jag tipsade om måste du dra slangen till en catchtank, eller annan behållare.
Det kommer faktiskt INTE så våldsamt mycket olja den vägen om allt annat funkar som det ska.

Men att det flåsar mycket är inte normalt, visst kan det "puffa" lite ur öppningen, men mycket ska det inte göra.
Kolla så det är fritt flås i vevhusventen genom att lossa den grova slangen mellan oljefällan och slangen mellan luftfilter och turbo, (lossa änden mot luftfilter/turbo) skruva loss oljepåfyllningslocket, blås i slangen till oljefällan, du ska nu kunna känna med handen att det blåser ur öppningen till oljepåfyllningslocket UTAN att du behöver ta i och blåsa i slangen för kung och fosterland.

EDIT: OBS! blås med munnen i slangen när du provar, använd INTE tryckluft!
Användarvisningsbild
av hink
God fortsättning 2012 på er! :P

Berätta gärna om ni lyckas lösa problemet med hjälp av locket på bilderna.
Min bil flåsar hyfsat om man lättar på oljelocket, dessutom ryker det fint ur oljestickröret när man gasar lite.

Måste fixa detta men det är ju så jäkla mörkt o kallt nu så en "kvick fix" vore ju trevligt. :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
hink skrev:God fortsättning 2012 på er! :P

Berätta gärna om ni lyckas lösa problemet med hjälp av locket på bilderna.
Min bil flåsar hyfsat om man lättar på oljelocket, dessutom ryker det fint ur oljestickröret när man gasar lite.

Måste fixa detta men det är ju så jäkla mörkt o kallt nu så en "kvick fix" vore ju trevligt. :P
Är det inte bättre att fixa problemet än att kanske drabbas av ännu mer problem om ett tag. Rengör vevhusventilationen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av hink
gnestakalle skrev:Är det inte bättre att fixa problemet än att kanske drabbas av ännu mer problem om ett tag. Rengör vevhusventilationen.
ahaa okej, du tänker så... :wink:

Hur som helst har jag kollat lite på det då, och det verkar ju inte va tätt.
Faktum är att om man blåser in genom slangen till insuget så blåser det ur oljesticksröret, om man håller för alla andra vägar luften kan ta.

Kanske nån av slangarna som läcker nånstans, får fortsätta kolla på detta.

ha de gött!

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]