Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av antbec77
Hej !
Någon som skulle kunna hjälpa mig o förklara hur jag byter generatorremen till 945:a
Den har gått av.

/Andreas
Användarvisningsbild
av andreas88
Jag skulle rekommedera dig och köpa en Haynes bok om du inte redan har en, då den är till stor hjälp.

Men snabbt förklarat vid byte av generatorrem (OBS! om du har AC måste AC kompressorns rem loss först, då generatorns rem sitter innanför AC remmen på vevaxeln)

1. Lossa båda genomgående bultarna med mutter på ena sidan som håller fast generatorn mot fästet på blocket. Behöver inte tas bort helt räcker med att släppa på dom så generatorn går att röra på.

2. Lossa muttern som låser fast spännaren i underkant på generatorn.

3. Släpp på spännskruven, du kommer åt den från vänster sida räknat i bilens riktning.

4. Har du släppt på allt nu så ska generatorn vara så lös så att du kan flytta den upp och ner och du kan nu haka av remmen från generator och vevaxel

5. Montering i omvänd ordning.

När du sedan spänner remmen så spänn den så mycket att du kan vrida remmen ett kvarts varv

Här är en bild som visar spännskruv och mutter som låser spännskruven (klicka för större bild)
Bild
av skruvo
Hej!

Nu har jag i och för sig en 740 men på min räcker det att jag lossar på muttern till spännskruven och sedan skruvar ut spännskruven så långt det går så går det att få på och av remmen.
Användarvisningsbild
av andreas88
skruvo skrev:Hej!

Nu har jag i och för sig en 740 men på min räcker det att jag lossar på muttern till spännskruven och sedan skruvar ut spännskruven så långt det går så går det att få på och av remmen.
Det kan mycket väl räcka i vissa fall. Vet att det ibland gör det. Men räcker inte det till för att röra på generatorn får man lossa några varv på fästena
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]