Sida 1 av 1
Avgasrening
Postat: mån 22 nov 2004, 10:25
av teflonharry
Hej!
Jag fick ombesiktning på avgasreningen.
Vad kan vara fel vid följande värden.
CO= 8.4
CO2500= 8.9
HC= 120
Lambda= 0.74
Jag har inga läckage i avgassystemet däremot lyser "lambda lampan" då och då.
Mvh Harry
Postat: mån 22 nov 2004, 12:34
av Dobermann
Nä inte på rakarm, men att den får för mycket bensin är ju helt klart, har du kollat felkoder?
Avgasrening
Postat: mån 22 nov 2004, 14:42
av teflonharry
Hej!
Nej jag har inte kollat felkoder.
Var hittar jag felkoderna/ på en Volvo 745 GL 1992 B230 F?
Mvh H
Postat: mån 22 nov 2004, 16:46
av Dobermann
Avgasrening
Postat: tis 23 nov 2004, 08:57
av teflonharry
Hej!
Jag hittade felkoderna och det blev följande:
Fuel codes #2 gav följande 2-2-1 = "Heated Oxygen sensor (Rich mixture/part throttle)"
samt
ignition codes #6 gav 2-2-4 = "Coolant temp sensor signal"
Är det ngn som vet vad detta innebär? Var sitter sensorerna??
Mvh H
Postat: tis 23 nov 2004, 20:28
av Sparkz
221 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre gräns. (för mager)
224 - Tempgivarsignal saknas/felaktig.
Har du en multimeter kan du mäta lite:
Det finns två tempgivare under insuget. Den med små flatstift (likadant kontaktstycke som på insprutarna) är till bränsle/tändsystem. Den med runda stift är till instrumentet.
Givaren innehåller två NTC-motstånd, mellan varsitt stift och jord. Ett till bränslesystemet och ett till tändningen. Du ska alltså mäta motståndet till jord på ett stift i taget. Det ska vara lika på båda:
-10C =9000 Ohm
+20C =2500 Ohm
+80C =300 Ohm
+-10% eller så, är givaren trasig brukar det vara avbrott eller iaf uppe på MegaOhm.
Lambdasignalen: Motorn varmkörd och på tomgång. Leta upp kabeln från lambdasonden, ett tvåpoligt kontaktstycke och ett enpoligt under tändspolen. Pilla tillbaka gummit på den ensamma kabeln och mät spänning mot jord. Den ska pendla mellan c:a 0 och 1 volt. Gör den inte det är antagligen sonden kass.
Du kan mäta förvärmningsmotståndet i lambdasonden med, det tvåpoliga kontakten. Ska ligga på ett par Ohm när den är kall och gå upp till 15 när den är varm.
Avgasrening
Postat: mån 29 nov 2004, 09:59
av teflonharry
Hej!
När jag mätte som Sparkz beskrev blev det följande resultat.
Mätning på lambdasignalen gav oändlig resistans alltså avbrott samt
spänningen låg kring 0,0 volt.
Jag köper en ny lambdasond idag.
1.)Sitter tempgivaren under 3:e insuget räknat framifrån?
Jag mätte här och resistansen verkar stämma.
Om jag har fattat rätt så sitter tempgivaren till tempinstrumentet i instrumentpanelen under 2:a insuget framifrån räknat.
2.) Vad är det mer för sensor som sitter under 2:a insuget?
Mvh Harry