Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sssuew
Hej!

Jag har kommit över 4 fina Electra fälgar som gjordes för S60/V70 00-05, kollade innan att ET mått bultmönster skulle passa min 960 97'a men ser nu att bulthålen är större 16 mm istf 15 mm och att de inte har stålinlägg som tidigare fälgar. Volvo S60/V70 00-05 hade skruv istf mutter och dessa skruv hade roterade bricka med fas som gav stöd åt den fas som finns i fälghålen. Frågan är finns det muttrar med denna fasbricka, och kan man använda dessa fälgar på en 960? Sedan saknar dessa fälgar hål för den lokaliceringstapp som sitter på 960 men denna kan jag ju kapa ev alt ersätta med en skruv som håller fast skivan istället.

Tacksam för goda råd,

MVH Ulf
Det är inte bra när hålen är större än bultarna, det blir onormal belastning på bultarna med materialuttröttning som följd vilket kan göra att bultarna går av..

Mvh GK
Tack för era kommentarer.
Det skiljer endast 1 mm mellan hålet på 960 fälgen och S60 fälgen så det bör inte vara problem. Jag har hittat kromade M12 muttrar på gummifirma som har samma fas som fälgen och samma ytter och innerdiameter (dock ej med roterande bricka), gummifirman menade att det skall inte vara några problem att montera den fälgen på 960 så jag provar, att ersätta M6 pinnarna med M6 skruv för att hålla skivan på plats när man demonterar däcken är ju en enkel match.
Tänk på att 960 fälgen är förstärkt med en stålhylsa runt alla hålen, de nyare fälgarna är bara aluminium och då käkar en för liten mutter snabbt upp fälgen. Men jag vet att det finns muttrar som funkar ok men de är knepiga att hitta, har själv v70 fälgar på min s90 och där fick jag leta ett bra tag innan jag blev nöjd. Gäller att vara noga med åtdragningsmoment och rena anliggningsytor.
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]