Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av razor
Ska byta bromsslang vänster fram, 945 -94. Den yttre änden mot oket lossnar lätt, men den inre mot röret sitter hårt. Tips på åtgärd..? Måste man räkna med att offra även det röret (som går igenom innerskärmen)? Funkar det att knipsa av slangen och trä på en ringnyckel för bättre grepp, eller kommer det att rinna vätska i all oändlighet då? Det är väl bara att hålla emot med rörets hylsa samtidigt som man lossar på slangens, eller är det något annat hokus pokus inblandat???

Läser ibland tips om att man ska trycka ner bromsen något under byte, ex med en brädbit. Är det för att det inte ska läcka in luft under bytet? Hindrar det också bromsvätska från att rinna ut?

Bild
Bromsrörets anslutning mot bromsslangen.
Användarvisningsbild
av erikn
Det hindrar vätska att rinna ut.

Jag fick använda väldigt mycket värme när jag skulle få loss mina. Så mycket så att det blev tryck i slangen och den exploderade. Försökte med mindre värme på andra sidan, men det släppte aldrig förrän det blev så varmt så att det small. Man kan naturligtvis undvika smällen genom at kapa slangen innan.

Lossa fästet och håll något bakom när du värmer.
av rd350
Offra den lilla "fjädrande" hållaren, bryt bort den med en avbitare. Sedan tar du en vinkelslip och skär slangen anslutning "på längden" mycket försiktigt bara så långt att du kan skymta rörnippelns gängor genom slangens gods, sen släpper slangen lätt.
av razor
Det blev till att byta även röret. Som tur är finns en skarv på skärmens insida. Bara att klippa av och trä på en ringnyckel från varje håll av fästet. Det luriga är att i fästet finns uttag runt hålet som gör att slangen fixeras i ett läge:
Bild

Det såg jag inte i det skitiga hjulhuset, men med fästet i handen så...
Arbetsordningen borde bli att först lossa röret från slangen, med slangänden fixerad. Därefter lossa slangen ute vid oket. Så här i efterhand inser jag att jag borde köpt röret samtidigt som slangen. Rör 88kr, slang 260kr.
Användarvisningsbild
av toorop
Jag fick byta hela röret, köpte flera meter rör med verktyg för just bromsrör,, och drog nytt, gick smidigt, var ändå rost skadat,

Hej. 255 45 20 michelin primacy , 2,7 bar Hur upp[…]

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]