Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MrSimson
#575380
Hej, problemet började med att den rök, svart/blått. Jag kontrollerade då oljerören till turbon och vevhusventilationen, de var ok. Bytte turbo till en enligt den jag kköpte den av iaf en ny utbytesenhet, men problemet kvarstår. Tillläggas bör att den gamla turbon var oljig i friskluftsdelen och avgasdelen, den nya är inte oljig i friskluftsdelen. Dock har jag nu sett att den tycker ur sig olja i skarvarna mellan turbo, grenrör o turbo, downpipe samt där lambdan sitter. Börjar befara topplockspackning men det som talar emot det är att kompet är bra, 10-11 kg/cm2 i alla cylindrar samt att det inte kommer olja i vattnet eller vise versa. Inte heller är stiften nämnvärt oljiga när man tittar på dom. Ikvälk efter lite undersökning av diverse saker tycker jag nu dock attden ryker lite mer vitt än tidigare. Är det någon som varit med om nåt liknande? Kan det va topplockspackningen iaf? Tacksam för alla tips och råd!

Tack på förhand. Mvh simon
Användarvisningsbild
av MrSimson
#575451
Kan lägga till lite. Det verkar som att den trycker ur sig mer rök när man släpper av gasen eller inte gasar så mycket. För när man ligger i 90 o åker så ryker det inte synbart, men när man saktar in så börjar det ryka. Bilen går dock bra och den trycker på som den ska, dvs inte orkeslös eller så.

Hoppas någon kan hjälpa mig med det här, börjar bli knasig på den.
#577258
Har du kontrollerat eller rengjort vevhusventilationen?

Mvh GK
#579055
Jo vevhusvent är ok, som jag skrev tidigare. Men nu har jag bytt topppackning och ventiltätningar, ingen skillnad. Kan tillägga att stiften inte är sotiga heller. Men nu är den "nya" turbon ivägskickad på kontroll och ev. renovering så får jag se om det är den som är boven i dramat iaf.
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney