- sön 09 okt 2011, 22:05
#575380
Hej, problemet började med att den rök, svart/blått. Jag kontrollerade då oljerören till turbon och vevhusventilationen, de var ok. Bytte turbo till en enligt den jag kköpte den av iaf en ny utbytesenhet, men problemet kvarstår. Tillläggas bör att den gamla turbon var oljig i friskluftsdelen och avgasdelen, den nya är inte oljig i friskluftsdelen. Dock har jag nu sett att den tycker ur sig olja i skarvarna mellan turbo, grenrör o turbo, downpipe samt där lambdan sitter. Börjar befara topplockspackning men det som talar emot det är att kompet är bra, 10-11 kg/cm2 i alla cylindrar samt att det inte kommer olja i vattnet eller vise versa. Inte heller är stiften nämnvärt oljiga när man tittar på dom. Ikvälk efter lite undersökning av diverse saker tycker jag nu dock attden ryker lite mer vitt än tidigare. Är det någon som varit med om nåt liknande? Kan det va topplockspackningen iaf? Tacksam för alla tips och råd!
Tack på förhand. Mvh simon
Tack på förhand. Mvh simon