Sida 1 av 2

95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: sön 02 okt 2011, 18:46
av Rudolfroffe
Hej där!

Har nyligen fått en gammal pärla på halsen, som endast snurrat drygt 11k mil. En 86:ans 740.
I instruktionsboken står det att den skall tankas med 98 oktan.
Hur väl stämmer det med verkligheten nu 25 år senare? Kräver den 98, eller går det an med den billigare 95...?

Jag menar, soppan har väl förändrats under dessa 25 år, förmodligen till det sämre, men ändå :lol:

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: sön 02 okt 2011, 22:36
av gnestakalle
Vad är motorbeteckningen på din motor, brukar stå på den vita lappen som sitter på kamremskåpan.

Mvh GK

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: mån 03 okt 2011, 09:18
av Rudolfroffe
gnestakalle skrev:Vad är motorbeteckningen på din motor, brukar stå på den vita lappen som sitter på kamremskåpan.

Mvh GK
B230A, räcker det som beteckning? Förgasare.

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: mån 03 okt 2011, 12:09
av tompathepilot
95 försvinner ju snart och ersätts av E10, jag skulle tankat 98 om det rekommenderas i instruktionsboken.

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: tor 09 feb 2012, 10:53
av Rudolfroffe
Öppnar tråden igen.

Vid den lokala Volvohandlaren har de nu bytt pumparna, och 98 oktan har försvunnit.
Återstår E85, diesel och 95 oktan.

"tompathepilot" påstod tidigare att 95 skall försvinna från marknaden - är det korrekt?

Min snurra vill ju lika förbenat ha 98 enligt instruktionsboken. Hur göra då? (Om nu 98 försvinner från mackarna).

Tanka 95 och skvätta i lite oktanhöjare? Annat förslag?

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: tor 09 feb 2012, 11:42
av gnestakalle
Etanol är en oktanhöjare, du kan mycket väl köra på E10.

Mvh GK

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: tor 09 feb 2012, 11:44
av Rådlös
Bf95 kommer inte att försvinna. Det är sagt att etanolhalten i bf95 skall höjas till 10%, men det går trögt med det. För närvarande är det 5%.
Som oktanhöjare fungerar etanol alldeles utmärkt, (E85 104 oktan) Du kan alltså hälla i en skvätt E85 och få högre oktan än 95. Dessutom blir det billigare. Vad kostar en ½ liter oktanbooster*, 50 kr? En liter E85 kostar 10,50 kr/litern. En förgasarmotor antas klara 12 - 15% etanol utan någon åtgärd. Du får pröva så att du vet var gränsen går. Det är ofarligt om det blir för mycket. Fyll i så fall bara på med lite bensin, så har du återställt ordningen och du vet var gränsen går.

*Du kan ju försöka forska i vad oktanbooster består av. Min gissning är att det är en hel del etanol i det.

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: tor 09 feb 2012, 19:12
av Frasp
Om det nu är 5% etanol i 95 så borde man kunna slippa oroa sig för isproppar?

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: tor 09 feb 2012, 19:34
av Rådlös
Ja, etanol är detsamma som K-sprit. Eller tvärtom. Vatten och bensin blandar sig inte. Vatten och etanol blandar sig och är ändå brännbart med en måttligt hög vattenprocent. Etanol och bensin blandar sig, men inte med för mycket vatten. Men något lite klarar den av i alla fall.

Re: 95 eller 98 oktan / 740 -86

Postat: lör 21 okt 2023, 16:15
av Andersljungberg
Observera det finns problem med E85. Även uppenbarligen på en del bilar som var gjord för bränslet
Drar till sig vatten är inte bra för gummi och plast . Och pumpa måste pumpar mer bränsle . Det finns dock ett gammalt avsnitt från trafikmagasinet om er 740 som var programmerad för att gå på E85.