Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1241353
Chris72 skrev:
lennarte skrev:Vet ej om det går att köpa längre, i Sverige i alla fall. Biltema var den enda som hade den när jag förstärkte min 745-a och dom har den inte längre. Dom har inte heller 1800 kg dragkroken, bara 1600 kg. 1800 kg på 740 gäller endast årsmodell -89 (-88B) och framåt.
Jag hade en 760turbo -84 som, jag tog upp till 1800kg, så samtliga 7/900 går att få upp till 1800 i enstaka fall 1900kg, Så även de innan -89 funkar.
//Chris
Inte enligt bilprovningen i alla fall. Han fick kolla ordentligt i "papperen" och kolla på chassinumret innan han godkände min (-88B). Enligt vad som stod där så är det från och med -89 (-88B) års modell som förstärkningssatsen passar. Har hört detta om 760 och 1800 kg förut också, kanske 760 har en starkare bakvagn är 740??? Eller det kanske var en import du hade??
av Chris72
#1241422
lennarte skrev:
Chris72 skrev:
lennarte skrev:Vet ej om det går att köpa längre, i Sverige i alla fall. Biltema var den enda som hade den när jag förstärkte min 745-a och dom har den inte längre. Dom har inte heller 1800 kg dragkroken, bara 1600 kg. 1800 kg på 740 gäller endast årsmodell -89 (-88B) och framåt.
Jag hade en 760turbo -84 som, jag tog upp till 1800kg, så samtliga 7/900 går att få upp till 1800 i enstaka fall 1900kg, Så även de innan -89 funkar.
//Chris
Inte enligt bilprovningen i alla fall. Han fick kolla ordentligt i "papperen" och kolla på chassinumret innan han godkände min (-88B). Enligt vad som stod där så är det från och med -89 (-88B) års modell som förstärkningssatsen passar. Har hört detta om 760 och 1800 kg förut också, kanske 760 har en starkare bakvagn är 740??? Eller det kanske var en import du hade??
Nope, jag köpte den av 1:a ägaren som köpte den ny, tillverkad i Kalmar o svensksåld. Jag registrerade om min utan problem till 1800kg på lastbilsavdelningen på dåvarande Svensk Bilprovning, i samband med att jag besiktade min husvagn, det räckte med Volvo's monteringsanvisning och Volvo original dragkrok så var den godkänd för 1800kg.
760 har exakt samma bakvagn,finns inga kaross/chassiskillnader mellan 740/760 fram till -87. Hade en kollega som hade en 745a GLE -86a som gjorde samma sak (för att kunna köra bilsläp).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1241435
Jag kan bara referera till vad Bilproningens telefonsvar sade när jag ringde och pratade med dom efter jag fått reda på att det skulle gå att höja till 1800 kg. På Telefonsvar sade han först "Nej det går inte" när jag sade att det var en -88. Men kollade efter (han försvann en stund) när jag var påstridig och sade att det var en tidig -89-a (den är registrerad i september -88). Och han lät uppriktigt förvånad att det gick att göra så. Någon av dessa 2 sade också att anledningen till att det går att höja dragvikten på en 740 är att från och med -89 års 700 modell är chassit samma som på 900 som från början är godkänd för 1800 kg. Med monterad förstärkning.
av Chris72
#1241452
lennarte skrev:Jag kan bara referera till vad Bilproningens telefonsvar sade när jag ringde och pratade med dom efter jag fått reda på att det skulle gå att höja till 1800 kg. På Telefonsvar sade han först "Nej det går inte" när jag sade att det var en -88. Men kollade efter (han försvann en stund) när jag var påstridig och sade att det var en tidig -89-a (den är registrerad i september -88). Och han lät uppriktigt förvånad att det gick att göra så. Någon av dessa 2 sade också att anledningen till att det går att höja dragvikten på en 740 är att från och med -89 års 700 modell är chassit samma som på 900 som från början är godkänd för 1800 kg. Med monterad förstärkning.
Mycket märkligt att de sa så, kollade just i instruktionsboken från 760n, det enda som jag har kvar från den bilen, då den blev skrot när jag blev påkörd bakifrån vid ett övergångställe av en Mitsubishi Pajero som inte bromsade... Synd då min 760var i nästan utställningskick, men i alla fall i instruktionsboken från -84 står det att det går att att få en högsta släpvagnsvikt av 1800kg om förstärkningssats och Volvo originaldrag är monterat samt på en automat måste extra oljekyl vara monterad (min var manuell) Har en instruktionsbok från en 740 -88 där står samma text,
Nu var det rätt länge sedan jag reggade om min, måste ha varit runt -96-97 nån gång så om det har blivit ändrat efter det vet jag inte.
945an har jag inte brytt mig om att ta upp till 1800kg då jag inte drar tyngre släp numera.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1241479
Var ute och kollade i instruktionsboken nu (har inte gjort det innan :oops: ). Där står det så här, ordagrant så här,

Max 1500 kg - max 80 km/tim.
Max 1600 kg - max 70 km/tim. Automatväxellådan måste vara försedd med tillsats kylare.
Max 1800 kg - max 70 km/tim. Under adsolut förutsättning att följande fyra krav är uppyllda:
1. En speciell Volvo original draganordning med förstärkningssats för bilen är monterad.
2. Volvo original svängningsdämparemellan bil och släp ska användas.
3. En extra oljekylare för Automatväxellådan ska vara monterad.
4. Undvik att välja vägar med större stigning än 12 %


Tänk att Svensk Bilprovningen inte hade koll på detta :-O)
Nu när jag tänker närmare efter så köpte svågern bilen c:a -94, och om han monterat dragkrok på den så hade jag säkert blivit inblandad så det är säkert en originalmonterad dragkrok monterad redan -88 som sitter där (f.d direktion bil). Det är en GLT 16V med all utrustning som fanns då så det är ju konstigt då att inte förstärkningssatsen också monterades då. ....
Nu är det i alla fall en gång för alla utrett. Så tack för det.... :-)-)
Vad är en ". Volvo original svängningsdämpare"??? Jag har i alla år dragit min båttrailer med båt på (bruttovikt c:a 18 - 1900 kg) utan en sådan och det har gått bra..... hittills, men tungt är det
av hakano
#1241743
JE Jr skrev:Såhär ser det ut!
http://forum.vccn.no/showthread.php?389 ... rfeste-940

Finns att köpa på http://www.skandix.de men orkar inte leta reda på det nu :)

I Tyskland (endast?) var det ok med 1900kg, och vissa har lyckats importera sådana 7/900 och fått dem godkända och inskrivna i regbeviset i Sverige med 1900kg också...

Det lustiga är ju att i länken ovan som går till en tråd som har en bild på hur satsen ser ut så ligger monteringsanvisningen under plattjärnen och där står det 1900 kg och den är på svenska.

Reg.besiktigade min bil idag. Får se vad det blir för förhöjd släpvagnsvikt. Bes.mannen hade mycket att göra nu och och skulle skriva in uppgifterna antingen senare idag eller i morgon. Han tog de två första bladen av monteringsanvisningen.
av hakano
#1241951
lennarte skrev:Lustigt det där med 1900 kg på tyska bilar. Det är inte Volvos drag utan en tysk tillverkare som fått det godkänt (av Volvo) för montering (och besiktning) i Tyskland. Det går alltså inte att köpa ett 1900 kg drag i Tyskland och montera och besiktiga det i Sverige, det blir "bara" 1800 kg då. Har kollat detta med bilprovningen (men det står 1900 kg på kroken ändå... :lol: )
Mitt drag är inte tyskt. Ett Volvo originaldrag, tillverkat av Thule. Max 1900 kg.

Har nu reg.besiktigat min från början svensksålda 945:a med originalstorlek på hjulen och förstärkningssatsen monterad.

Fick 1900 kg i släpvagnsvikt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1242083
Då är de inte mycket sanning i det besiktningsmannen sa' till mig när jag pratade men dom.... :twisted: Jag skulle också gärna velat ha 1900 kg. Men 745-an börjar bli i lite för dåligt skick för att det ska löna sig med ett nytt drag på den. Men hittar jag ett begagnat.... så vet man aldrig... :lol:
av amab48
#1428630
hej , tidigare förstärkningsats hos biltema sstod det 1800 kg och 1900 kg på turbomotor , så fick 1900 kg när vi besikta en 945 d24tic för ngr årsedan , tyvärr har mössen käkat upp kopia på det i handskfacket , och nu när vi säkte på det är de 1800 kg på biltema satsen , baraa att kopiera o montera samt reggbessa , god lycka ,
av amab48
#1435894
HÖR AV ER OM NGN HAR DET TIDIGA INTYGET PÅ 1900 KG , TIDIGARE INTYG FRÅN BILTEMA STOD 1900 KG PÅ TURBOMOTOR , TYVÄRR ÄR VÅRAT UPPKÄKAT AV MÖSS O TPS HAR EJ KOPIOR SOM LÄMNADES IN VID REGGBESS
NUVARANDE B-TEMA INYG ÄR PÅ 1800 KG , EJ NGT TILLÄGG PÅ TURBO
[email protected]

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D