Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#565366
Info: Volvo 940 turbo -94, B230FT, med ECC.

Min elfläkt/ kylfläkt startar aldrig om ECC är avstängd,trots att kylaren blir väldigt varm, blir även högt tryck i kylsystemet, slangarna till/ från kylare blir hårda.

Med ECC på startar elfläkten direkt.

Provade även att tjuvkoppla elfläktens relä (sitter mot vänster framlykta framför batteriet), enligt denna:

Vred om nyckeln till läge 2, drog en kabel mellan - (jord) på batteriet till ingångarna IN 1 respektiva IN 2, och fläkten började snurra på hel- respektiva halvfart direkt!

Har jag bilen på tomgång från kallstart, tempen på instrumentpanelen går upp efter en stund ca 10min och ställer sig rakt upp, men sen stannar den där. Både undre och övre kylarslangen blir varma, kylaren blir stekhet. Elfläkten startar inte någon gång. förutom när jag sätter igång ECC/AC då startar fläkten direkt. Jag har inga fler tempgivare i kylare/ slangar runt kylare.

För 3 veckor sedan blåstes pluggen ut som sitter i kylaren (högra gaveln på kylaren, högt upp, plastplugg med gummipackning), tömde hela kylsystemet, kylarslangarna blir riktigt hårda (hårda som omogna bananer).

Har förstått att det ska vara tryck i kylarsystemet, för att kylarvätskan ska få högre kokpunkt, men det pyser från mitt lock på expansionskärlet varje dag när jag stänger av bilen, locket är ett grått och ska släppa ut tryck vid 1.5kPa/1.5bar.

Måste vara tempgivaren som är boven till att bilen blir varm, dock visar aldrig tempmätaren på instrumentpanelen mer än rakt upp, alltså vanlig arbetstemperatur.
Nu har jag bytt tempgivaren (den nya visar 5000ohm vid ca 19 grader mellan de 2st platta stiften, den gamla visade 40000ohm vid samma temperatur).

Fick felkod 2-2-4 (motortempgivare), men nu efter jag bytt denna så får jag inga felkoder, men kylfläkten startar fortfarande inte.
#565382
Vilken tempgivare bytte du ?
det sitter en under ettans insug och en under treans (ung).
Den under ettan går till mätaren , den under trean går till bränslestyrboxen, det är också bränsleboxen som slår på fläkten
( om jag läser mitt elschema rätt ) eftersom fläkten går med ECC på så borde det inte vara något fel på vare sig fläktrelä eller fläkten !
#565405
Jag bytte tempgivaren under 3:ans insug, 2st platta stift.
Tempgivaren till instrumentpanelen som du nämner under 1:ans insug har 2st runda stift.

Den enda skillnaden när jag bytte den tempgivaren var att felkoden 2-2-4 försvann, har inte fått tillbaka den ännu efter några testkörningar ca 2mil.
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]