- sön 11 sep 2011, 14:09
#565366
Info: Volvo 940 turbo -94, B230FT, med ECC.
Min elfläkt/ kylfläkt startar aldrig om ECC är avstängd,trots att kylaren blir väldigt varm, blir även högt tryck i kylsystemet, slangarna till/ från kylare blir hårda.
Med ECC på startar elfläkten direkt.
Provade även att tjuvkoppla elfläktens relä (sitter mot vänster framlykta framför batteriet), enligt denna:
Vred om nyckeln till läge 2, drog en kabel mellan - (jord) på batteriet till ingångarna IN 1 respektiva IN 2, och fläkten började snurra på hel- respektiva halvfart direkt!
Har jag bilen på tomgång från kallstart, tempen på instrumentpanelen går upp efter en stund ca 10min och ställer sig rakt upp, men sen stannar den där. Både undre och övre kylarslangen blir varma, kylaren blir stekhet. Elfläkten startar inte någon gång. förutom när jag sätter igång ECC/AC då startar fläkten direkt. Jag har inga fler tempgivare i kylare/ slangar runt kylare.
För 3 veckor sedan blåstes pluggen ut som sitter i kylaren (högra gaveln på kylaren, högt upp, plastplugg med gummipackning), tömde hela kylsystemet, kylarslangarna blir riktigt hårda (hårda som omogna bananer).
Har förstått att det ska vara tryck i kylarsystemet, för att kylarvätskan ska få högre kokpunkt, men det pyser från mitt lock på expansionskärlet varje dag när jag stänger av bilen, locket är ett grått och ska släppa ut tryck vid 1.5kPa/1.5bar.
Måste vara tempgivaren som är boven till att bilen blir varm, dock visar aldrig tempmätaren på instrumentpanelen mer än rakt upp, alltså vanlig arbetstemperatur.
Nu har jag bytt tempgivaren (den nya visar 5000ohm vid ca 19 grader mellan de 2st platta stiften, den gamla visade 40000ohm vid samma temperatur).
Fick felkod 2-2-4 (motortempgivare), men nu efter jag bytt denna så får jag inga felkoder, men kylfläkten startar fortfarande inte.
Min elfläkt/ kylfläkt startar aldrig om ECC är avstängd,trots att kylaren blir väldigt varm, blir även högt tryck i kylsystemet, slangarna till/ från kylare blir hårda.
Med ECC på startar elfläkten direkt.
Provade även att tjuvkoppla elfläktens relä (sitter mot vänster framlykta framför batteriet), enligt denna:
Vred om nyckeln till läge 2, drog en kabel mellan - (jord) på batteriet till ingångarna IN 1 respektiva IN 2, och fläkten började snurra på hel- respektiva halvfart direkt!
Har jag bilen på tomgång från kallstart, tempen på instrumentpanelen går upp efter en stund ca 10min och ställer sig rakt upp, men sen stannar den där. Både undre och övre kylarslangen blir varma, kylaren blir stekhet. Elfläkten startar inte någon gång. förutom när jag sätter igång ECC/AC då startar fläkten direkt. Jag har inga fler tempgivare i kylare/ slangar runt kylare.
För 3 veckor sedan blåstes pluggen ut som sitter i kylaren (högra gaveln på kylaren, högt upp, plastplugg med gummipackning), tömde hela kylsystemet, kylarslangarna blir riktigt hårda (hårda som omogna bananer).
Har förstått att det ska vara tryck i kylarsystemet, för att kylarvätskan ska få högre kokpunkt, men det pyser från mitt lock på expansionskärlet varje dag när jag stänger av bilen, locket är ett grått och ska släppa ut tryck vid 1.5kPa/1.5bar.
Måste vara tempgivaren som är boven till att bilen blir varm, dock visar aldrig tempmätaren på instrumentpanelen mer än rakt upp, alltså vanlig arbetstemperatur.
Nu har jag bytt tempgivaren (den nya visar 5000ohm vid ca 19 grader mellan de 2st platta stiften, den gamla visade 40000ohm vid samma temperatur).
Fick felkod 2-2-4 (motortempgivare), men nu efter jag bytt denna så får jag inga felkoder, men kylfläkten startar fortfarande inte.