Sida 1 av 2
Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: fre 09 sep 2011, 11:41
av Putte740
Hej alla glada volvofantaster.
Jag har stött på ett ruskigt problem med min hastighetsmätare samt varvräknare på min gammla volvo från års 86.
Dom har helt enkelt dött totalt. Inge märkligt där eftersom det kan strula med detta mycket på gamla volvobilar (Bör tilläggas att jag har märket Yasaki). Införskaffade ett nytt instrumenthus med mätare från skroten som "enligt honom skulle fungera" men lika illa med det oxå. Då tänkte jag genast att givaren gett upp (elektronisk hastighetsmätare) och begedde mej ut i garaget idag med ohm mätaren. Kollade kontakterna på bakaxeln och det var inge fel där så jag gick vidare upp till bakluckan där volvo har sin plomberade lilla svarta låda som brukar kunna fukta ihop. Drog om kablarna där och mätte upp med ohm mätaren igen och får ut ca 1300 enl mätaren. Hissade upp bilen bak och körde den med växel i och ohmen ökade.
Då till min fråga som håller på att göra mej galen:
1: Visst ska ohmen ligga runt 1300?
2: Kan skrotgubben gett mej en mätare med identiska fel?
3: Kan man mäta ohmen någonstans vid instrumentpanelen? I så fall ska den ligga på ca 1300 där med?
4: Har någon människa varit med om samma fel och lyckats lösa det?
Spåna fritt mina volvo vänner för jag är djupt tacksam för alla förslag och ideer.
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: tor 06 okt 2011, 14:00
av Putte740
Hej igen alla volvo fantaster.
Jag tänkte köra en liten update här ang mitt problem.
Nu har jag dragit tummen ur och mätt upp hela vägen från bagaget fram till instrumenthuset med min multimeter.
Det visar sej att jag har ca 1700 ohm framme vid instrumenthuset. Helt ok antar jag så då måste ju skrotgubben ha gett mej ett defekt instrumenthus ändå. Eller kan det vara någe annat som felar? Det enda som fungerar är ju klocka och tempmätare.
Sedan till mitt andra lilla problem ang varvräknaren. Där har jag dessvärre inte kunnat hitta någon logisk lösning.
Någon som har tips ang det? Den slutade ju bara att funka en dag och jag har heller inte fått igång den med någon av dessa 2 jag har.
Hur mycket ska den mata ut till dom 2 kablarna bakom instrumenthuset?
Tack på förhand.
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: tor 06 okt 2011, 14:33
av toorop
åk till skrot nisse och be att få testa en annan, lätt som fan, funkar inte det så kan man nog säga kablage eller jordfel, Kan vara fel på transistorn i instrumenthuset. Jag skulle prova med en annan, kolla även om det är oxiderat på jord eller i stiften till mätarehuset. Är alla plan stift på kontakterna till mätarhuset där och hela?
Varvräknaren får sin ström och jord från kretskortet på instrumenthuset, kan det vara givaren i bakaxeln som krånglar ändå, men eftersom det stiger när du har i växeln borde den ge signal
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: tor 06 okt 2011, 15:49
av Putte740
Tack toorop för tipset.
Lite ny update här igen. Det var brott på kabeln till varvräknaren. Jag hittade på det nu och bytte kabel och då funkade varvräknaren igen men problemet kvarstår ang hastighetsmätaren.
Men kan det vara någe fel på givaren i bakaxeln trots att man får ut rätt ohm?
Jag tycker inte att den borde skicka ut några signaler alls om givaren är trasig eftersom det är elektronisk hastighetsmätare eller har jag helt fel där?
Jag prövade oxå att dra direkt jord till batteriet för att utesluta någe sådant.
Tack på förhand.
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: tor 06 okt 2011, 20:04
av toorop
Putte740 skrev:Tack toorop för tipset.
Lite ny update här igen. Det var brott på kabeln till varvräknaren. Jag hittade på det nu och bytte kabel och då funkade varvräknaren igen men problemet kvarstår ang hastighetsmätaren.
Men kan det vara någe fel på givaren i bakaxeln trots att man får ut rätt ohm?
Jag tycker inte att den borde skicka ut några signaler alls om givaren är trasig eftersom det är elektronisk hastighetsmätare eller har jag helt fel där?
Jag prövade oxå att dra direkt jord till batteriet för att utesluta någe sådant.
Tack på förhand.
Hej det stämmer att det är elektriskt, eftersom givaren skickar ut signaler borde den fungera. Men
antingen mätaren eller givaren i bakaxeln,
Prova att slå till panelen lite halvhårt under körningen och kolla om den kickar till ..Har du tillgång till en annan mätare så prova det enklast först innan du gör det nedan här.
annars får du tappa oljan i bakaxeln och se över givaren, kan vara kontakerna som bråkar. brukar inte va ofta på 740 skulle hellre tippa på kass instrumentpanel. Lödningarna i mätaren är standard att gå av eller krångla. Och eftersom du får signal på ohm så borde den gå, men jag har för mej att folk haft över 1200 i ohm på givaren. eftersom bak till rör sig när du kör så slits kablarna hårt så kolla extra noga under bilen kontakterna på baksidan på panelen. Inget roligt o byta om du måste, byt hela panelen + olja. Skruvarna brukar vara sönder rostade.
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: fre 07 okt 2011, 00:04
av tuxedo
Hej.
På den här länken kanske du kan få lite tips.
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf
1300 ohm tror jag är korrekt värde på givaren, den består ju av en koppartråd lindad runt en magnetkärna.
Men inte ska du behöva tappa ur oljan för att ta bort hastighetsmätargivaren, den sitter ju ovanför oljenivån.
Känner inte till 86:an men -90 och framåt sitter givaren med en skruv och tätas med en O.-ring.
Det du ev. kan göra med givaren om du inte hittar nåt annat fel är att ta bort givaren och göra ren den.
Det kan bli beläggning på den om du har mycket gammal olja i slutväxeln och det kan störa pulserna från tandhjulet.
Tror också att kablarna in i givaren sitter i en löstagbar kontakt, i så fall kolla att den inte är ärgad.
Vad betalade du för instrumenthuset från skroten?
//tuxedo
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: fre 07 okt 2011, 00:15
av umekille
Är det sant att om man skruvar med/byter bilens mätarhus
så kan man se det gällande miltalet via bilens bakaxel med
nån slags mätutrustning eller är det en sk. skröna det också?
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: fre 07 okt 2011, 00:33
av gnestakalle
Låter som en skröna. Lagring av värden typ total körsträcka tror jag kom i 850 för där kan man ta fram lagrade värden. Värdena lagras i kombinationsinstrumentet och kan tas ut på A7 i diagnosenheten. OBS att byts kombiinstrumentet så faller detta test-
Mvh GK
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: fre 07 okt 2011, 08:09
av Putte740
Hej igen.
Tack för alla tips.
Toorop jag har testat det med att slagit på panelen men utan resultat. Jag har även testat att kört med värme på för jag har läst att den kan hoppa igång då om det är lite taskiga lödningar. Jag har 2 mätare men båda har identiska fel och jag har kollat lödningarna och lött om den ena som jag tyckte hade dåliga lödningar men den andra ser inge tokig ut.
Tuxedo Tack för länken det var där jag var och kikakade och fick tips om lödningar och "svarta lådan" i bagaget.
Precis som du säjer så behövs ej oljan tappas ur för givaren sitter ovanför oljenivån och det är precis samma fastsättning av givaren på en gammal 86 som du säjer att 90 har. Kontakten till givaren har jag kollat och sprayat rent men jag har inte plockat ur givaren pga att jag trodde den funka när jag fick ut rätt ohm ur den och den ökade vid gaspådrag. Ska plocka ur den i helgen och rengöra den för det kan nog knappast skada eftersom det är nog knappast gjort på ca 34000 mil. Tror jag fick ge 300 kr för hela instrumenthuset på skroten och gubben menade på att det skulle funka. Det är därför jag misstänker någe annat skit för han brukar testa sina grejer vet jag innan han säljer dem.
Umekille Jag håller med gnestakalle där att det är en skröna. För i alla fall på min gamla volvo så hade ju volvo byggt in dessa plomberade svarta lådor i bagaget för att folk inte skulle kunna mixtra men miltalen.
Mvh Putte740
Re: Död hastighetsmätare samt varvräknare 740 B230A.
Postat: fre 07 okt 2011, 10:21
av toorop
Okej, bra att givaren sitter ovanför oljenivån, ifall jag i framtiden får problem just där.
Hoppas du får iordning på det. Följer vidare.