Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

volvo 740 -86

Mätarn gör precis som den vill och bryr sej inte om vilken fart jag kör i, bytt flera instrumethus å det hjälper inte

trippen funkar inte heller, finns det något mellan instrumenthuset ocyh givarn på bakaxel som kan spöka eller är det bara kablar?

mvh danne :-(O)
tuxedo skrev:"JovEN Igår, 20:37
Hade liknande problem med min 740. Visade sig vara jordfel"

Vet du var det jordfelet satt?

//tuxedo
På min så var det den grövre som går till motorn som var påväg att gå av. Men finns såklart fler jordpunkter man kan kolla upp

//JovEN
"På min så var det den grövre som går till motorn som var påväg att gå av. Men finns såklart fler jordpunkter man kan kolla upp"

Hej igen och tack för svaret.
Menar du jordflätan mellan torpedväggen och motorn?
Har lite svårt att se sambband mellan den och hastighetsmätaren, men jordfel kan förvisso vara luriga.

//tuxedo
tuxedo skrev:"På min så var det den grövre som går till motorn som var påväg att gå av. Men finns såklart fler jordpunkter man kan kolla upp"

Hej igen och tack för svaret.
Menar du jordflätan mellan torpedväggen och motorn?
Har lite svårt att se sambband mellan den och hastighetsmätaren, men jordfel kan förvisso vara luriga.

//tuxedo
Nej det var den nere under Servopumpen (Se även generator) på grenrörssidan.

Jag säger bara att det vart så på min, inte att det är det som är felet på just TS bil. Jag tyckte bara att det kan vara värt att kolla upp då som sagt kan jordfel visa sig på alla möjliga sätt.
På min glödde även parkeringslampan då tändningen var avslagen.
Ja, det kan bli fel som man inte kan använda logisk felsökning på vid dåliga jordkontakter.
Alltid värt att kontrollera jorden.

karlzzon88, hur går det med felsökningen?
Om du inte hittat felet så bör du nog kontrollera givaren på bakaxeln.
Gör ordentligt rent runt givaren och demontera den för inspektion och rengöring av den invändiga delen.
Var försiktig med O.-ringen som tätar.
Kolla också anslutningskontakten till givaren med avseende på oxidation eller kabelbrott.
Spraja kontakten med oxidationslösning.
Eftersom även trippelmätaren är ur funktion tyder det mesta på att det är givaren som spökar.
Hör gärna av dej hur det går.

//tuxedo
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.