Sida 1 av 1
Hackig 740 GLE
Postat: lör 13 nov 2004, 22:26
av skorpio
Hejsan
Jo har ett litet problem.Har en 740-85:a...GLE....den går hur bra som helst tills jag kört ca 25-30 mil efter fulltankning...då börjar den rycka o hacka...ibland vid vanlig landsvägskörning men oftast vid typ korsningar gatljus etc.Den går även ojämt på tomgång och bluddrar.Har bytt bensinpump (dyr) bränslefilter,tändstift,rotor och fördelare även luftfiltret är ok.Borde ju ha med bränsletillförseln att göra eller?Tar emot alla tips och lösningar tacksamt...........Moss
Postat: sön 14 nov 2004, 01:47
av Sparkz
Tror du behöver ta en rejäl titt på tankarmaturen, inte pumpen under bilen,
Postat: sön 14 nov 2004, 10:46
av skorpio
Sparkz skrev:Tror du behöver ta en rejäl titt på tankarmaturen, inte pumpen under bilen,
Tankarmaturen? Vad menar du med det? Sitter det pump i tanken oxå på min kärra/modell?....för som sagt så uppkommer felet vid ca halvtank så garanterat något med bränsleriet allefall.....om du kan och har lust så precisera lite bättre var jag ska kolla..vad jag ska kolla osv..tack på förhand
Postat: sön 14 nov 2004, 17:20
av Sparkz
Japp, en förpump i tanken. Hopbyggd med nivågivaren till en enhet som kallas tankarmatur. Du kommer åt den genom en lucka i golvet under mattan i bagageutrymmet.
Rören som kommer ur den brukar rosta sönder, kablarna till pump och givare går av i genomföringarna. Det gör att den stora pumpen måste suga till sig bränslet, och kanske får med sig lite luft om rören är dåliga. Det är luften som låter illa i pumpen.
Ganska vanligt på 740, men den nya är gjord av plast så den rostar inte, och kabelgenomföringen är bättre.
Postat: sön 14 nov 2004, 22:22
av skorpio
Hej
Tackar för det svaret..skall kolla upp ditt tips....låter väldigt logiskt.
Är inte så svårt att greja till då alltså?..fast kostar väl en penning kan jag tro.....får bli skroten kanske . Nåväl håll utsikt om fortsättning ifall jag går bet så får du ge fler tips..tack så länge.......Moss
Postat: mån 15 nov 2004, 13:52
av Sparkz
Kolla på skroten, men jag tror att det är svårt att få tag i en som inte är sönderrostad. Särskilt till en 85:a, från 88 och framåt är det samma armatur ända upp till 940 men det finns lite olika på äldre 740.