- sön 23 apr 2006, 16:07
#39557
Hej !
Min 745 -86 års modell, B230A med Pierburg förgasare verkar gå på 3 cylindrar.
Det hela började med att motorn blev kraftlös och "spikade" vid gaspådrag.
Den har oxå blivit något svårstartad och har mycket "obalans" i motorn vid lägre varvtal och vid belastning.
Jag har bytt olja, tändstift,bensinpump och membran i förgasaren.
När bilen är igång och jag tar bort tändkabeln till cyl4 (längst bak) så märks ingen skillnad. På övriga cylindrar är det tydlig skillnad när tändkabeln tas bort.
Det finns gnista på cyl 4.
Jag har kollat funktionen på hallgivaren till till fördelaren och styrenheten, map ohm och Volt, och de verkar OK.
Någon som har idéer på vad som kan vara fel, och hur jag går vidare i felsökningen ?
Egna idér:
Ändå något fel på tändsystemet eller brånslesystemet.
Någon packning i motorn ?
Mvh
LK
Min 745 -86 års modell, B230A med Pierburg förgasare verkar gå på 3 cylindrar.
Det hela började med att motorn blev kraftlös och "spikade" vid gaspådrag.
Den har oxå blivit något svårstartad och har mycket "obalans" i motorn vid lägre varvtal och vid belastning.
Jag har bytt olja, tändstift,bensinpump och membran i förgasaren.
När bilen är igång och jag tar bort tändkabeln till cyl4 (längst bak) så märks ingen skillnad. På övriga cylindrar är det tydlig skillnad när tändkabeln tas bort.
Det finns gnista på cyl 4.
Jag har kollat funktionen på hallgivaren till till fördelaren och styrenheten, map ohm och Volt, och de verkar OK.
Någon som har idéer på vad som kan vara fel, och hur jag går vidare i felsökningen ?
Egna idér:
Ändå något fel på tändsystemet eller brånslesystemet.
Någon packning i motorn ?
Mvh
LK