Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Skrylten
#39557
Hej !

Min 745 -86 års modell, B230A med Pierburg förgasare verkar gå på 3 cylindrar.

Det hela började med att motorn blev kraftlös och "spikade" vid gaspådrag.
Den har oxå blivit något svårstartad och har mycket "obalans" i motorn vid lägre varvtal och vid belastning.

Jag har bytt olja, tändstift,bensinpump och membran i förgasaren.

När bilen är igång och jag tar bort tändkabeln till cyl4 (längst bak) så märks ingen skillnad. På övriga cylindrar är det tydlig skillnad när tändkabeln tas bort.

Det finns gnista på cyl 4.
Jag har kollat funktionen på hallgivaren till till fördelaren och styrenheten, map ohm och Volt, och de verkar OK.

Någon som har idéer på vad som kan vara fel, och hur jag går vidare i felsökningen ?

Egna idér:
Ändå något fel på tändsystemet eller brånslesystemet.
Någon packning i motorn ?

Mvh
LK
av Ebbe
#39641
Även om du har gnista på stiftet när det är löst kan den vara så att den försvinner när du monterar det igen. Byt tändkabeln till stiftet o se om det blir nån skillnad. Du kan även passa på att byta fördelarlock o rotor, men byt bara en grej i taget annars vet du inte vad felet berodde på i slutändan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#39910
Kolla tjuvluft, särskilt insugspackningen, den brukar krypa ut på fyran där det är svårast att se... ös på lite startgas där med motorn på tomgång och se om den reagerar.
av Perra N
#39975
Har du kollat kompressionen?
av Perris
#40014
Först skulle jag byta stiftet mellan 1:an och 4:an. Flyttar sig problemet så är det stiftet,
av Skrylten
#40528
Nu har jag gjort ett komp.prov, med följande värden:

1: 11,3
2: 11,3
3: 3,4
4: 3,4

Slutsatsen av detta är väl att byta topplockspackningen, eller kan det vara något annat ?

Är det något speciellt att tänka på vid packningsbyte, eller är det "bara" att följa "Haynes" ?

Mvh och tack för tipsen.

LK

Magnetkopplingen är en sån sak som bruk[…]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skull[…]

Tjena! Gick det smidigt att byta spridaren sj&aum[…]

Hej! Har samma fel på min d2 -11 P126400 kor[…]