Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#536616
Tjo, rasade min 8V Turbo motor för ett tag sedan, (lager,oljepump och turbon) så nu går i i tanken att lyfta ur maskinen och byta lager,och pump. och sedan köra in och besikta bilen och hem och lyfta av toppen och sätta på en 16V ist.
hur jag skall köra med kamrem och spännare vet jag redan


så nu det jag undrar är: kan jag köra på B230FT's orginal kolvar o stakar?
hur gör man med boxarna? går den att köra på orginalboxarna? eller går det bra med typ 740 16v boxar?
Toppen passar ju rakt på.


Bilen är en:
Volvo 945 Turbo 93a
Automat
B230FT (169hk)



det blir så klart:
nya lager
nya bultar
nytt grenrör
ny oljepump
bättre avgasystem
bättre/ny turbo
stålombundna oljeslang
byte av plats för bensinpump och filter och en extra pump
eventuellt en BTR

tanken är att börja med ett bygga på max 1 bar, och ingen mega stor turbo.. kanske landa på en 200-250 hk?

Detta bör väl funka om man skall vara lite halfseriös vid ett första motorbygge? inte för dyrt får det bli, och kommer nog bli under något år period eller under sommaren

Är MYCKET tacksam för Seriösa svar!

om jag har lakt tråden fel, så kan väl en vänlig moderator lägga den i rätt forumsdel
#536835
Du får hojta till om du vill att vi flyttar tråden till Motorrenoverig/Trimning. Trycker den passar lika bra här som där. Tanken var att du kanske får fler svar där dock.

/Ticken
#536847
Jag kanske kan lägga in en dubbel tråd?
annars kan du flytta över den. får jag inga svar så kan jag lägga in den här igen =)
#536849
Nej. Inga dubbeltrådar.
Forumsregler skrev:• Korspostning, det vill säga skapa samma inlägg i flera forumsdelar är inte tillåtet.
Men vill du ha den flyttad är det bara att säga till så ordnar vi det..

/Ticken
#668025
Kanske är lite sent ute, men jag har gjort ett sånt bygge ganska nyligen dock lite mer effekt.

Angående, kolvar så måste det vara kolvar från en 16v annars stämmer inte ventilfräsningarna överäns. 8v ventiler går ner helt anorlunda i kolven mot 16v, stakarna funkar till din effekt om du kör som folk, dom skall nog duga upp till 300hk ca.
boxarna är inget problem det e bara använda samma som du har i din 8v, ska du däremot köra LMM (Luftmassemätare) så måste det vara lmm från 16v typ 010 slutar dom på om jag inte minns fel.
Toppen passar rakt på svar ja,blir dock ganska trångt för grenrör,insug och dyligt som sitter i närheten om du inte rakställer motorn, båda sätten har sina för och nackdelar men inget jätte jobb direkt.
Kamrem måste du "special" beställa från en opel 1.6 liters diesel om jag inte minns fel, det var ett tag sen jag hade de i huvudet nu men typ 156 kugg eller nåt sånt det är bara till att räkna, och jag rekomenderar att du tar en kamremspännare från golf 1, och en vanlig som andra sidan av kamremen kan luta på.. om det behövs kan jag fixa bilder på hur mitt ser ut:)
du måste likaså ta vev drevet från 16v motorn .

Jag har ca 400-500hk i min kör på etanol o haltech sprut ca 1,5 bar ladd.
har andra vevstakar men original kolvar fast nersvarvade 1mm (kompsänkta)
M90 låda inte förstärkt håller än så länge, dock har bakaxel rasat.
annars inga problem.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]