Sida 1 av 1

940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: tor 19 maj 2011, 10:51
av Jonasolof
Har just köpt en 98 års 940 LTT, således B230FK motor. Förra ägaren berättade nu att den uppgraderats till fulltryckare genom pystrim via ett t-rör och ett chip (Volvo enl uppgift). Installationen gjordes på volvoverkstaden där han arbetar i Bryssel. Jag körde den till Sverige förra veckan.

allt verkar funka bra, har kört allt från Autobahn i fri fart till tätbebyggda samhällen med trettiobegränsningar.Både hård omkörningsacceleration, rivstart och motorbromsning verkar funka OK över hela registret. har inte märkt någon tendens till knackning. Kör på 95 oktan. Är nöjd med motorstyrkan som den är, förbrukningen är OK också.

Tryckklockan är original LTT. Bilen har bara gått 12000 mil och är i gott skick så jag ville bara kolla om det är rekommendabelt att skippa pystrimmet och sätta in en variabel tryckklocka istället, detta för att minska risken för skador på motorn. Antar att man inte märker om laddtrycket blir för högt momentant. Det finns ingen laddtrycksmätare org eller efterinstallerad så de som installerat har tydligen ansett att de befann sig utanför riskzonen - eller så chansade de. Om en reguljär volvouppgradering hade gjorts borde det knappast varit med pys utan med byte av tryckklocka plus chip. tror inte några brickor är inlagda i befintlig tryckklocka.Är helt novis på turbo, mer bekant med B6304.

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK?

Postat: tor 19 maj 2011, 10:59
av ottomeister
Jag kör med endast pystrim och utan chip ;) Funkar kanon. Tankar lite etanol bara. Men tycker du ska koppla in en laddtrycksmätare o kolla så att de inte blir några laddningstoppar. Vilket de lätt kan bli med pystrim :)

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: tor 19 maj 2011, 11:15
av Jonasolof
Kan man märka laddningstoppar innan de ger mekaniska skador? Jag har kontrollerat trycket i kylsystemet under körning, det kryper inte upp så topplockspackningen verkar OK. var sätter man lämpligen en laddtrycksmätare om man inte vill paja en fin originalinredning?

Spikning verkar vara ett tvetydigt begrepp. Kan dels betyda ladd-toppar, dels knackning i motorn. Den ena spiken kan väl leda till den andra men motorn kan nog (?) skadas även om den inte knackar.

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: tor 19 maj 2011, 12:46
av ottomeister
Jonasolof skrev:Kan man märka laddningstoppar innan de ger mekaniska skador? Jag har kontrollerat trycket i kylsystemet under körning, det kryper inte upp så topplockspackningen verkar OK. var sätter man lämpligen en laddtrycksmätare om man inte vill paja en fin originalinredning?

Spikning verkar vara ett tvetydigt begrepp. Kan dels betyda ladd-toppar, dels knackning i motorn. Den ena spiken kan väl leda till den andra men motorn kan nog (?) skadas även om den inte knackar.
Du märker ganska fort om en 940 knackar/spikar eftersom den har knacksensor. Då rycker hela bilen till. Själva spikningen sker alltid i själva motorn. Men kan spika på grund av laddningstoppen. Koppla in laddtrycksmätaren och kolla om laddet går upp lite grand precis innan de lägger sig på ett jämt laddtryck. om de skulle vara så skulle jag inte rekomendera att köra med pysventil. :)

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: tor 19 maj 2011, 16:52
av Jonasolof
Ok, tack, ska kolla när ag är tillbaka hos bilen om 2 veckor

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: tor 19 maj 2011, 20:35
av Ticken
Först och främst. Sök. Det här är ett ämne som finns avhandlat flera gånger om på forumet.

Kan göra ett kortare inlägg som jag hoppas hjälper dig.

Anledningen till att jag tycker du ska skippa pystrimmet är att det är en ren fulmetod. Pystrimmet är absolut inte en gångbar metod om man pratar om kvalitet och stabilitet. Ofta så resulterar det såkallade pystrimmet i ojämtladdtryck vid olika belastningar.
Du får tänka på att luftflödet från din turbo inte ser likadant ut när du kör rakt fram på en raksträck kontra uppför en backe på fullgas.
Pystrimmet är big no no.
Mitt tips till dig är att du byter ut tryckklockan som sitter orginalmonterad på turbon, antingen mot en som är från en fulltryckare (vilket ger dig ett laddtryck på 0,65bar och 165pållar) istället för org (som tillåter din stackars turbo att bara jobba på halvsnurr, dvs 0.35bar och 135hk).
BSR.se säljer exempelvis "plug-and-play" tryckklockor som ger en bars ladd. Givetvis efter lite injustering.
Mer än en bar skulle jag inte ladda, chippat eller ej. Det finns komponenter i din motor som är gjorda av typ kexchoklad och överlever inte för mkt laddtryck.
Det verkar dock som du är rätt nöjd med hur bilen går nu, så om jag vore dig så skulle jag byta till en tryckklocka från en fullturbo.
Om något, så kommer bilen gå ännu snålare än vad den gör nu.

/Ticken

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: tor 19 maj 2011, 21:35
av Jonasolof
tack för koncisa råd. Jag har faktiskt läst en hel del både på detta forum och andra innan jag skrev, behövde lite stöd för att ändra vad som gjorts på en märkesverkstad. Ett tips jag fick från en erfaren Volvomekaniker i Sverige var att lägga in lite brickor i den befintliga tryckklockan, det var innan jag visste att bilen var chippad och pystrimmad. Har sedan läst att inte det heller är någon bra lösning, mer en fulvariant.

Det får bli klockan från en fullturbo. Vill inte ha bilen alltför vild, tanken med denna manuellt växlade bil i gott skick är att två söner ska träna körning inför körkort med den med mej som handledare. Dessutom kan de lära sig basics om bilar, 940 är ett bra studieobjekt. Fick den för 2000 euro. Den har bara gått 12000 mil så det var ett bra pris med tanke på det fina skick den är i och det vore synd om motorn rasade pga tafflig trim.

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: fre 20 maj 2011, 06:42
av emwtur
Oavsett hur du gör så är en tryckmätare aldrig en dålig investering.
Funderar på att sätta i en i min ltt - den går för bra för att ladda 0,3 :-)
men det finns ingen pysventil iallafall !
/emwtur

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: fre 20 maj 2011, 08:51
av Jonasolof
Ok, men ingen säger hur man ska förhålla sig till det visade trycket. Antar att om jag har en tryckklocka som klipper vid 0,8 bar så ska trycket knappast gå över den nivån. På en pystrimnad bil finns det väl större risk för tillfälliga toppar och då får man väl lära sig ett beteende som undviker topparna - antar jag. Det står inget om det och inte heller något om hur höga eller långa toppar man kan acceptera så länge motorn inte knackar eller beter sig konstigt.

En annan aspekt är slitage på motorn. Håller en B230FK sämre om man går från LTT till standard FTT? Är 95 oktan OK? Behövs etanol? Är det bättre för motorn med högre oktantal om man inte går över standard FTT?

Re: 940 LTT pystrim och chip -är det OK? Spikrisk?

Postat: lör 15 aug 2020, 03:16
av Svajjarn
Går väl å pystrimma, men då kan du lika gärna borra ett hål i slangen, ca 2 mm diameter. Bränslechip är ett måste annars spikar det direkt. Tänk på att vädret påverkar så mycket som 0.4 bar, som moppen förr, vissa dagar gick den skitbra. För att göra en lättryckarw till fulltryckare behövs en klocka med gängad stång, det e enda skillnaden. Ja kör bränslechip,gröna sprid, 3 tum avgas.+ borrat slangen , laddar ca 1,2, å det räcker bra