Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Som alla nu vet så håller jag på att fixa till min 740. Det är en B230F.
Försökte igår att starta upp den så att den skulle få gå ett tag.

Kablarna från stycket i tändningslåset har varit urtagna så hade varit snällt om någon hade kunna skriva punkt för pricka vars allting ska (tex 30 +).
Dom jag själv vet är ;
15 -
30 +
50 startmotor
X förbrukare (?)

Sen så finns det ju S, X och R som jag inte har någon aning om.

Bilen vill som hoppa igång men den gör inte det. Den går bara runt, runt, runt hela tiden utan att den startar. Kollat gnistan och det har den.
Användarvisningsbild
av Camel
Schema över anslutningar på tändlåset och kabelfärger. OBS! Schemat är visserligen till 940 B230F men borde stämma vad gäller anslutningsbeteckningar och funktioner. Hoppas det ger något.

Bild'

Om bilen inte startar och har gnista är det sannolikt något problem med bränsletillförseln.
Användarvisningsbild
av Camel
Ytterligare förklaringar på tändningslåsets anslutningar:

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
AudiRaacing skrev:Tack. Vart finner du allt detta?
Förr när man hade tid och intresse utförde jag många reparationer och nybyggen av elsystem i bilar av olika märken. Genom åren har jag därigenom samlat på mig en hel del dokument. Till bilar före 90-talet är det mest material i pappersformat. Dessutom följde många dåtida europeiska bilmärken Bosch-standard på anslutningar (DIN 72 552) på elsystemet så även utan ritningar kunde man ganska enkelt felsöka i dessa. Till bilar från 90-talet och senare finns det faktiskt mycket material på nätet. Båda att köpa och fritt. Gällande Volvo hittar man ganska mycket om elsystemet på t.ex. "matthewsvolvosite.com".
Felet kvar står ännu.

Har testat lite saker i helgen
- Testat om sopparn kom fram, var väldigt lite tyckte jag
- Tog upp tändstiften och dom var vita och torra

Lånade av en bekant spridarbrygga (spridare, fuelrail, bränsletrycksregulator), bytte även i samma veva kontaktstycket till tändingslåset och då kom de då mer soppa. Men den vill som starta men den gör inte det. Har även testa dra igång den men inte de minsta vilja till att vela leva.

Hur går jag vidare nu?
1)Har du gnista?
2)Kollat svänghjulsgivarens kabel som går mellan motornsbakdel till en kontakt nedanför vinrutetorkaren i motorrummet,
3)Kolla på vevaxelgivarens sensor kabel också bak på motorn/växellådan
Påminner mig om när både min tändmodul och bränslepumpsrelä gick sönder samma gång , båda är tydligen väldigt vanliga fel på dessa motorer, kostar inte många kronor så värt att byta.
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]