Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jokar
Hej!
När jag skruvat loss däck och bromsok, hur får jag då loss skivbroms (+nav) ?
Det verkar sitta hårt! Har jag missat något moment?
Användarvisningsbild
av erikn
Våld.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skivan sitter väl med ett par skruv i navet, du kan behöva 5-56 och slagskruvmejsel för att få bort dom.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är det lösa skivor tar du bort däcket, bromsok med klossar, bygel och skruven som håller skivan sen slår du på kanten på skivan med en slägga (akta gängorna).
Är det skivor med nav så är det bara att släppa ok mm och sen släppa på navmuttern så går det dra bort allt.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Se till att ha en riktig stor slägga (sån som är 1 meter lång). Höll på slå ihjäl mig med nån halvslägghammare en gång, men så fort jag tog några lättare slag med en RIKTIG slägga så lossna dom på andra/tredje knacket!
av marwes
Rätta mig om jag har fel, men det behövs väl ibland slås på motsatta sidor samtidigt, för den kan nästan låsa sig när den hamnar snett om man bara slår på en sida. Då kan man klara sig utan en stor slägga. Men det klart, dundrar man till med en stor en så kanske det snabbt slår förbi eventuell fastklämning..
/M
Användarvisningsbild
av erikn
Hakon53 skrev:
erikn skrev:Våld.
Plus mer våld
:-)-)
Användarvisningsbild
av Ticken
Bosse78 skrev:Se till att ha en riktig stor slägga (sån som är 1 meter lång). Höll på slå ihjäl mig med nån halvslägghammare en gång, men så fort jag tog några lättare slag med en RIKTIG slägga så lossna dom på andra/tredje knacket!
Tillägg. Använd hörselskydd. Det misstaget gör man bara en gång.. Det blir nån sån där klockren resonans i skivan när man slår på den som inte tilltalar trumhinnorna lixom..

/Ticken
Användarvisningsbild
av erikn
Bra påpekande. När det blir "rätt" träff så är det som att stå i en kyrkklocka.
Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Volvo car UX

Har fått notis både via appen och i bi[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]